Sådan laver du et årshjul i Excel – trin for trin (2024)

Årshjulet er et diagram der giver et overblik over årets arbejdsopgaver, eller andre vigtige punkter 🗓️

Årshjulet dannes ved brug af et solstråle diagram.

Ved at strukturere opgaver i et årshjul i excel kan man hurtigt danne sig et overblik og visualisere de forskellige fokusområder 🤩

I denne guide vil vi gennemgå trin for trin hvordan du opretter et årshjul i Excel.

Hvad er et årshjul?

Et årshjul er, sjovt nok, et hjul der illustrerer årets arbejdsopgaver 🤓

I Excel giver solstråle diagrammet mange muligheder for at visualisere hierarkiske data. En af måderne hvorpå man kan benytte et solstråle diagram, er netop for at danne et årshjul.

Årshjulet i Excel gør dit data mere overskueligt, og kan eksempelvis se sådan her ud:

Eksempel på et årshjul inddelt i kvartaler.

I årshjulet overfor finder vi kvartalet i inderste cirkel, månederne i midterste cirkel og opgaven i yderste cirkel.

Lav et årshjul trin for trin

Nu hvor vi har gennemgået hvad et årshjul er, er vi klar til at lave vores eget. Følg med herunder!

Et årshjul i excel dannes ved at oprette et solstråle diagram, men før vi kan oprette dette skal vi bruge noget data.

1. Første trin er derfor at indtaste sit data i en tabel i Excel.

Herunder et eksempel på den endelige tabel, men lad os bryde den ned, så det er nemmere at forstå.

Tabel af hierarkiske data.

Kvartal

I første kolonne finder vi kvartalet. Dette felt er valgfrit, men hvis man benytte det bør man udfylde alle rækker med det tilsvarende kvartal, for at diagrammet vises korrekt.

Hvis man vælger at undlade kvartalet, vil diagrammet i stedet se sådan her ud.

Årshjul uden kvartal

Dette giver et mere farverigt Årshjul 🌈

Måned

I anden kolonne i tabellen finder vi måneden. Denne kolonne skal selvfølgelig gå fra Januar til December, men med solstråle diagrammer skal første værdi være nederst, så vi starter derfor med December.

PRO TIP

Du kan nemt indsætte en ny tom række ved at højreklikke i venstre side af dit Excel ark, på rækkens nummer, og vælge “Indsæt”

Indsæt ny tom række i dine projekter.

Opgaven

I tredje kolonne vælger vi navnet på opgaven. Dette er selvfølgelig op til en selv at vurdere hvornår hvilke opgaver skal fremgå, og hvad de skal kaldes. I dette eksempel kalder vi dem opg 1, opg 2, osv.

Det kan være smartest at starte med opgave kolonnen, da den typisk bestemmer længden på tabellen 👍

Vægt

I fjerde kolonne finder vi vægten af hver opgave. Denne værdi bestemmer størrelsen på opgaven i diagrammet.

Point opdeling kræver planlægning så felter er lige store.

Når der under en enkelt måned findes mere end én opgave, anbefales det at mængden af opgaver tilsammen giver den samme værdi, som én enkelt opgave har i andre tilfælde, hvor der kun findes én opgave for den tilsvarende måned.

I eksemplet overfor har hver måned sammenlagt 30 point. Hvis der er en enkelt opgave, vil den ene opgave have en værdi af 30 point, men hvis der er to, vil de hver have 15, og hvis 3, vil de hver have 10 point.

Den samlede værdi for hver måned behøver ikke nødvendigvis være 30. Det kunne også være 100, eller 1000.

Det vigtige er bare, at forholdet mellem de forskellige opgaver sammenlagt er lige store for hver måned.

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Når du har indtastet dit data i din tabel, er du klar til at oprette diagrammet.

2. Marker dit data, som vist herunder.

Marker din tabel i Excel.

3. Indsæt solstråle diagram. Vælg (1) “Indsæt” og derefter (2) “Anbefalede diagrammer”

Vælg "Indsæt", og derefter "Anbefalede diagrammer" i højre side.

4. Vælg diagrammet fra listen, under fanen “Alle diagrammer”

Vælg fanen "Alle diagrammer" og klik solstråle. Afslut med ok.

Du har nu oprettet dit solstråle diagram.

Alle diagrammer i Excel er responsive, men hvis du kopierer det til et andet program får du statiske årshjul.

Diagrammet er responsivt, hvilket vil sige at du kan opdatere dit data i tabellen. Hvis du ønsker at tilføje yderligere rækker, kan det være nødvendigt at tilpasse diagramdataområdet.

Godt gået! Hvad så nu?

Stærkt arbejde 💪 Du er nu godt forberedt på at oprette et årshjul til dine opgaver, og måske tilmed imponere dine kollegaer 😎

Excel er et stærkt værktøj, der på mange måder kan forbedre din, og dine kollegaers, arbejdsgang.

Nogle af de mest hyppigt brugte funktioner i Excel er HVIS, SUM.HVIS og LOPSLAG.

For at lære mere om disse funktioner, makroer, generel automatisering og meget mere i Excel, kan du tilmelde dig vores gratis online Excel kursus 🎁

Andre ressourcer

Hvis du planlægger at benytte dette årshjul i en PowerPoint præsentation, er det faktisk også muligt at oprette et årshjul direkte i PowerPoint. Du kan læse hvordan man gør dette, og tilmed finde vores gratis skabelon her.

Hvis du kunne lide at læse denne guide, har vi rigtig mange flere hvor den kommer fra. Er du klar over hvor mange forskellige funktioner der findes i Excel?

Det var vi heller ikke, før vi oprettede denne komplette liste over Excels funktioner på dansk og engelsk.