10 tips til mere effektive PowerPoint-præsentationer

“Åh nej, ikke endnu en kedelig PowerPoint-præsentation.” Hvor ofte har du ikke siddet og tænkt det, når der er blevet fyret op for endnu en lang række af kedelige slides? Hvor kedeligt er det ikke at sidde i salen og være vidne til endnu et af disse? Og endnu værre: hvor trist er det ikke at være ham der holder det?

præsentation

Selv den bedste kan lave en dårlig PowerPoint-præsentation. Vi giver dig her 10 gode råd, der giver dine præsentationer lidt mere schwung. Der er meget andet man kan gøre, men dette er en god start.

NYHED: Jeg har netop udgivet et GRATIS PowerPoint kursus. Du lærer om slideovergange og animationer, SmartArt og meget mere. Klik her og få adgang!

1. Skriv et manuskript

Man kommer langt med en smule planlægning. De fleste præsentationer bliver skrevet direkte i PowerPoint uden nogen form for sammenhæng og rød tråd.

Det er i virkeligheden helt forkert, da en PowerPoint-præsentation er ment som et redskab til at illustrere og udvide, hvad du vil sige til dit publikum. Du bør begynde med at vide hvad du gerne vil sige, og derefter finde ud af, hvordan du vil visualisere det. Med mindre du er en ekspert udi improvisation, så bør du planlægge din præsentation på papir, inden du går i gang med at lave dine slides.

Sørg også for at dit manuskript følger konventionerne for god storytelling: giv det en begyndelse, en midte og en slutning. Hav en klar bue, der bygger op mod en form for klimaks. Få dit publikum til at kunne lide hver eneste slide, men alligevel se frem til den næste.

2. Én ting ad gangen, tak!

På et hvilket som helst tidspunkt skal det du har på skærmen matche det du taler om. Publikum vil altid begynde at læse det der står på sliden, så snart den bliver vist.. Hvis du har de næste fire punkter du vil tale om til at stå på den aktuelle slide, så vil publikum være tre skridt foran dig, og venter på at du indhenter dem, i stedet for at koncentrere sig om det, du er i gang med at fortælle om.

Planlæg din præsentation på sådan en måde, at kun ét nyt punkt bliver vist ad gangen. Hvis du bruger en punktliste, kan sliden laves, så hvert nyt punkt først bliver vist, når du når til det. Diagrammer kan komme på den næste slide, og først vises, når du når til de data, diagrammet repræsenterer. Det er dit job som den der præsenterer, at kontrollere informationsstrømmen, så du og dit publikum altid er på højde med hinanden.

3. Ingen tekstafsnit

Et sted hvor rigtig mange PowerPoint-præsentationer går fejl er, når dem der laver dem, tænker på dem som separate dokumenter, der skal stå alene. Når de prøver at proppe alt det, de gerne vil sige ind i præsentationen som store stykker tekst.

Dette er nærmest en dødssynd, og er dømt til at kede publikum halvt ihjel.

Dine slides er en illustration til din præsentation, ikke selve præsentationen. De bør understrege og understøtte det du siger mens du giver din præsentation. Gem de lange tekstafsnit til dit manuskript. PowerPoint har en funktion, hvor du kan få vist noter på din egen skærm, uden at de vises på projektoren, så publikum kan se dem. Du kan også bruge små notekort, et Word-dokument eller din egen hukommelse. Men sæt ikke teksten på skærmen, og hvis du alligevel gør det, så stil dig for guds skyld ikke med ryggen til publikum og læs teksten højt.

4. Vær opmærksom på det gode design

PowerPoint har alle mulige måder, man kan tilføje sin slides visuelt guf: fades, swipes, blinkende tekst og andre irriterende ting, er alt for nemme at tilføje med få museklik.

Undgå fristelsen til at fylde dine præsentationer med disse kitchede effekter og hold i stedet fokus på disse simple designregler:

  • Brug en “sans serif”-skrifttype til brødtekst. Sans sefif’er som Arial, Helvetica eller Calibri er de nemmeste at læse på en skærm.
  • Brug kun dekorative skrifttyper til slidens overskrifter, og stadig kun hvis de er nemme at læse. Dekorative skrifttyper: kalligrafi, gotiske bogstaver, futuristiske, håndskrift, blomster, art nouveau, etc. – er svære at læse og må kun bruges til store, tydelige overskrifter i toppen af en slide. Men endnu bedre er det at droppe disse skrifter, og holde sig til en klassisk serif-skrift som f.eks. Georgia eller Baskerville.
  • Brug mørk tekst på en lys baggrund. Dette er nemmest at læse på en skærm. Hvis du er nødt til at anvende en mørk baggrund – hvis din virksomhed f.eks. bruger en standard-skabelon med en mørk baggrund – så sørg for at din tekst er meget lys (hvid, råhvid, lysegrå eller pastelfarvet) og gør skriften et par gange større end ellers.
  • Tilpas teksten til venstre eller højre. Centreret tekst er svært at læse og ser amatøragtigt ud. Tilpas al din tekst til en venstre- eller højrestillet linje – det ser bedre ud, og er nemmere at følge for publikum.
  • Undgå rod. En overskrift, et par punkter, måske et billede – mere end det på ét slide, og du risikerer at tabe publikum pga. forvirring.

5. Anvend billeder med måde

Der to herskende holdninger til billeder  i PowerPoint-præsentationer. Nogen siger, at de tilføjer visuel interesse og holder publikum engageret. Andre siger, at billeder er en unødvendig distraktion.

Begge argumenter er der hold i. Så derfor anbefaler vi, at man tager midtervejen. Brug kun billeder i dine præsentationer, hvis de tilføjer vigtig information eller gør et abstrakt punkt mere konkret.

Nu vi er ved det: brug ikke PowerPoints indbyggede clipart, hvis du kan undgå det. Alt fra Office 2010 og tidligere har alle i dit publikum set 1000 gange før. De er blevet gamle, trætte klichéer. Der er selvfølgelig kommet nye billeder i 2013, men de er allerede på vej samme vej som deres forgængere. Hele clipart-konceptet er bare ikke smart længere.

6. Tænk uden for skærmen

Husk at dine slides på skærmen kun er en del af præsentationen – og ikke engang den vigtigste del. Selvom du laver din præsentation i et mørkelagt rum, så tænk alligevel over hvordan du tager dig ud under præsentationen. Hvordan du gebærder dig, hvad du har på af tøj, hvordan du bevæger dig rundt i rummet. Det er dig der er i fokus uanset hvor spændende dine slides er.

7. Hav en “krog”

Som i god literatur, får de rigtig gode præsentationer deres publikum hurtigt på krogen, og trækker dem derefter ind. Start med noget overraskende eller spændende. Noget der får dit publikum til at rette sig op og lytte efter. De mest kraftfulde “kroge” er dem, der taler direkte til dit publikums følelser, giver dem noget fantastisk, eller skræmmer dem fra vid og sans. Resten af din præsentation vil derefter handle om at få det fantastiske til at ske, eller det skræmmende til ikke at ske.

8. Stil spørgsmål

Spørgsmål vækker interesse, pirrer nysgerrigheden og engagerer publikum. Så stil en masse af dem. Opbyg spændingen ved at stille et spørgsmål og lad publikum spekulere lidt, inden du går videre til det næste slide, der indeholder svaret på spørgsmålet. Test deres viden og vis dem så hvor lidt de ved.

9. Modulér, modulér, modulér

Især hvis du har givet en præsentation før, kan det være nemt at falde ind i en monoton strøm, hvor du fortsætter og fortsætter uden at ændre dit tonefald i videre grad. Tal altid som om du talte til en ven, ikke som om du læser højt fra en stak kort. Hvis du synes at det er svært at holde en livlig og personlig tone, så er det en god idé at øve dig, til den sidder i skabet.

10. Bryd reglerne

Som med alt andet, er der altid tilfælde hvor regler ikke passer ind. Hvis du ved at disse regler (eller andre) ikke er relevante, så bryd dem endelig. Der er ikke noget værre end at følge regler, blot for reglernes skyld.

2017-12-28T13:34:56+00:00Microsoft PowerPoint|