Sådan får du GRATIS adgang til +1000 Excel-skabeloner

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Excel templates skabelonerEr du ved at bygge et Excel-ark og tænker:

“Der må være tusinder før mig der har skulle bygge præcist det samme…”?

Så er der en god chance for du har ret 🙂

Med lidt held har Microsoft fået nok henvendelser fra frustrerede brugere som dig, til at de har lavet en gratis Excel-kabelon til dig.

For hvad få ved, så har du faktisk adgang til mere end 1000 gratis Excel-skabeloner direkte i Excel!

I denne guide viser jeg dig, hvordan du får adgang til alle disse Excel-skabeloner – og bagefter viser jeg dig, hvordan du bygger din helt egen Excel-skabelon.

Lad os komme i gang!

Sådan får du adgang til +1000 gratis Excel-skabeloner

Excel indeholder tonsvis af skabeloner du kan bruge når du vil slippe for at bygge noget helt fra bunden.

Du kan for eksempel finde gratis skabeloner til tidsregistrering, projektstyring, planlægning, regnskab og budgetter.

Følg mine 4 trin herunder – så er du i gang med en skabelon på 2 minutter ⏱️

Trin 1) Åben et tomt Excel dokument og klik på fanen ‘Filer’.

Fanen filer i Excel

Trin 2) Klik nu på ‘Ny’.

Excel fanen filer ny

Trin 3) I det nye skærmbillede kan du enten vælge at åbne en ‘Tom projektmappe’, eller at åbne en af de foreslåede skabeloner.

Du kan også søge efter skabeloner der passer til din situation i søgefeltet.

søg efter skabelon excel

Vælg den skabelon du vil bruge, og klik på den.

Klik derefter på ‘Opret’.

opret fra skabelon

Trin 4) Tilpas nu skabelonen, så den passer til din situation!

Ofte har Microsoft skrevet instrukser i selve skabelonen, så du kan lære at bruge den 

Brug Excel skabelon

Nu har du oprettet en Excel-fil på baggrund af en Excels indbyggede skabeloner.

Det tog ikke lang tid, vel? ⌛

Når du nu gemmer filen, så bliver den gemt som en helt almindelig Excel-fil (typisk i .xlsx format).

Microsofts skabeloner er fantastiske, men vi har også selv udviklet en række gratis Excel-skabeloner. Tag et kig på dem:

Hvis du vil ændre skabelonen (altså gemme dine ændringer, så de kommer med næste gang skabelonen bruges), så læs videre…

Kasper Langman, Microsoft Office Specialist

Sådan laver du selv en skabelon i Excel

Har du bygget et Excel ark, som andre skal kunne bruge som skabelon?

Eller har du ændret i en af de indbyggede skabeloner og vil du gemme ændringerne i selve skabelonen?

Så følg disse 5 trin for at gemme dit Excel-ark som en Excel-skabelon!

Trin 1) Åben den Excel-fil du vil gemme som skabelon. Hvis du vil gemme en indbygget Excel-skabelon med dine egne ændringer, så åben den.

Trin 2) Gå nu til fanen ‘Filer’ og vælg ‘Gem som’.

Trin 3) Klik på ‘Gennemse’.

Excel gem som gennemse

Trin 4) Indtast det skabelonen skal hedde, og vælg ‘Excel skabelon’ fra rullelisten med filtyper.

Trin 5) Til sidste klikker du ‘Gem’ og så er du færdig 🙂

Excel gem som skabelon

Sådan åbner du en gemt Excel-skabelon

Når du skal åbne skabelonen igen, følger du blot trinnene fra tidligere i denne guide bortset fra en enkelt forskel!

I en ny Excel-fil, gå til fanen ‘Filer’ og klik på ‘Ny’.

⚠️ Forskel fra tidligere: I stedet for at søge efter en skabelon, så vælg nu kategorien ‘Personlig’ og klik på din skabelon for at åbne den.

Vælg personlig skabelon

Straks efter, er din gemte skabelon åbnet!

Skabeloner i alle Office programmer

Du kan bruge skabeloner i alle Office-programmerne – ikke kun i Excel…

Er der for eksempel et dokument du bruger hele tiden?

Så gem det som en Word skabelon!

Eller lær hvordan du opretter en skabelon i PowerPoint her eller i Outlook.

Konklusion

Nu har du lært hvordan du får adgang til mere end 1000 gratis Excel-skabeloner.

Derefter har du lært at tilpasse en skabelon til dine behov, for derefter at gemme den og dele den med dine kolleger.

Godt gået 🙂