Sådan laver du en indholdsfortegnelse i Word i 4 nemme trin

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Indholdsfortegnelse i Word

Indeholder dit dokument en masse sider med tekst, og mangler du overblik over dem?

En indholdsfortegnelse i Word er en oversigt over de overskrifter du har brugt i dokumentet.

Det gør læseren af dokumentet i stand til hurtigt at forstå hvad det handler om, samt nemt at navigere i det.

Det tager ikke mange sekunder at indsætte en indholdsfortegnelse – og i denne guide viser jeg dig præcist hvordan.

*Denne artikel er skrevet i Word 2019 til Windows, men gælder også for Word 2010, 2013 og 2016.
Læs alt om Office 2019/Office 365 og opgrader din Office version her.

Indsæt en indholdsfortegnelse

En indholdsfortegnelse ser typisk sådan her ud.

Indholdsfortegnelse eksempel

I Word kan du selv bygge en indholdsfortegnelse med at forøge skriftstørrelse, bindestreger og andre formateringsværktøjer. Men det er meget ineffektivt.

I stedet kan du lade Word bygge den for dig, lynhurtigt! ⏱️

Trin 1

For at Word automatisk kan bygge din indholdsfortegnelse skal du “fortælle” Word hvor dine overskrifter er.

Det gør du ved at bruge typografier på dine overskrifter 🙂

  1. Marker din overskrift
  2. Gå til ‘Hjem’ fanen
  3. Tryk på typografien ‘Overskrift 1’
Indsæt typografier på overskrift

Gør dette ved alle overskrifter og underoverskrifter (brug typografien ‘Overskrift 2’ til underoverskrifter).

Klik her for at lære mere om typografier i mit gratis online Word kursus.

Trin 2

Indsæt nu en blank side i starten af dokumentet, hvor du kan placere indholdsfortegnelsen.

Det gør du ved at placere markøren lige før den første overskrift, helt i starten af dokumentet.

Gå derefter til ‘Indsæt’ fanen og klik på ‘Tom side’.

Bemærk: Hvis du ender ud med en side for meget, så læs her hvordan du sletter den.

Indsæt tom side i word

Trin 3

Gå nu til fanen ‘Referencer’ i båndet (den store menulinje i toppen af skærmen).

Referencer fanen på båndet

Trin 4

Vælg den type indholdsfortegnelse der passer til dig, og klik for at indsætte den.

Vælg indholdsfortegnelse i Word

Sådan!

Det var ikke svært, vel? 💪

Nu skulle det gerne se nogenlunde sådan her ud i dit dokument.

Eksempel på indholdsfortegnelse i Word

Overskrifterne (og underoverskrifterne, hvis du har brugt dem) i dit dokument vises nu i indholdsfortegnelsen.

Bonus tip: Navigér med din indholdsfortegnelse ⚡

Indholdsfortegnelsen indeholder en overset funktion til at navigere hurtigere i dit dokument.

Du kan nemlig holde CTRL inde og venstreklikke på en af overskrifterne i indholdsfortegnelsen, for lynhurtigt at komme hen til den valgte overskrift.

Rediger en indholdsfortegnelse

Hvis du have mere indflydelse på hvordan indholdsfortegnelsen ser ud, så:

  1. Marker et sted i din indholdsfortegnelse
  2. Gå til fanen ‘Referencer’
  3. Klik på ‘Indholdsfortegnelse’
  4. Vælg ‘Brugerdefineret indholdsfortegnelse’
Word brugerdefineret indholdsfortegnelse

I boksen der kommer frem, kan du ændre på en masse ting ved din indholdsfortegnelse.

Blandt andet:

  1. Indholdsfortegnelsens layout
  2. Om der skal være streger, punktummer eller ingenting mellem tekst og sidetal
  3. Hvor detaljeret indholdsfortegnelsen skal være (kaldes ‘niveauer’)
  4. Hvordan Word skal genkende de typografier du har brugt i dokumentet
Word ændre på specifikke detaljer i indholdsfortegnelsen

Ændre skrifttyper, skriftstørrelse, m.m.

Du ændrer formateringen af din indholdsfortegnelse ved at ændre den typografi som indholdsfortegnelsen er baseret på.

Klik på det lille ikon i højre side af ‘Typografier’ i fanen ‘Hjem’.

Word flere typografier

I den nye menu, klik på den lille pil til højre for ‘Indholdsfortegnelse’ og klik derefter på ‘Rediger’.

Word typografier oversigt ændre specifik typografi indholdsfortegnelse

Nu kommer der et nyt vindue frem. Her har du et væld af muligheder for at ændre farve, skriftstørrelse, justere afstand, indrykning og meget mere ⚙️

Rediger formatering i indholdsfortegnelse

Opdater en indholdsfortegnelse

Typisk ændrer du dine overskrifter løbende, eller tilføjer flere.

Du skriver også mere tekst i dit dokument, og så flytter overskrifterne side.

For at dine ændringer kommer med i indholdsfortegnelsen, skal du opdatere den.

Det gør du, ganske nemt, ved at klikke på din indholdsfortegnelse, trykke på ‘Opdater tabel’.

Vælg radioknappen ‘Opdater alt’ og tryk derefter på ‘OK’.

Opdateret indholdsfortegnelse i Word

Sådan!

Så er alle overskrifter og sidetal i din indholdsfortegnelse opdateret 🙂

2019-03-19T16:29:28+00:00Microsoft Word|