Sådan laver du en indholdsfortegnelse i Word

Forestil dig at du arbejder på et meget stort dokument i Microsoft Word, f.eks. en akademisk undersøgelse eller en stor rapport.

Afhængigt af projektet kan der være flere hundrede sider!

Når et dokument er så stort, kan det være svært at huske, hvilken side har hvilken information. Heldigvis er det muligt at indsætte en indholdsfortegnelse i Word, som gør det lettere at organisere og navigere i dit dokument.

En indholdsfortegnelse er præcis ligesom en liste over kapitler i starten af en bog. Den viser hvert afsnit i dokumentet samt sidetallet hvor dette afsnit begynder. En helt standard indholdsfortegnelse i Word ser typisk sådan her ud:

Indholdsfortegnelse i Word

Du kan lave en indholdsfortegnelse manuelt – ved at indtaste hvert afsnits navn og sidetal – men det vil tage lang tid og er meget ufleksibelt (og ikke mindst være dødkedeligt).

Og hvis du på et tidspunkt beslutter dig for at bytte om på afsnittene eller tilføje mere information, skal du til at opdatere alt igen.

Men med den rigtige formatering kan Word lave og opdatere en indholdsfortegnelse automatisk.

Vi vil bruge Word 2013 til at vise, hvordan man laver en indholdsfortegnelse, men du kan bruge den nøjagtigt samme metode i Word 2010 og Word 2007.

Trin 1: Anvend overskrift typografier

Hvis du allerede har læst om Typografier, ved du, hvor let det er at bruge professionel tekstformatering til forskellige dele af dit dokument.

Typografier har også et andet vigtigt formål: Tilføjelse af et skjult lag af organisering og struktur i dit dokument.

Hvis du anvender en overskrift typografi, fortæller du, at du er begyndt på en ny del i dit dokument. Når du indsætter en indholdsfortegnelse, vil den lave en sektion for hver overskrift.

I indholdsfortegnelsen ovenover bruger hvert afsnit en overskrift typografi, så der er ti afsnit  eller kapitler, om man vil.

For at anvende en overskrift typografi skal du vælge teksten, du vil formatere, og dernæst vælge den overskrift, du skal bruge i typografigruppen i ”Hjem” fanen som vist herunder.

Overskrift typografi

Trin 2: Indsæt indholdsfortegnelsen

Nu til den lette del!

Når du har anvendt overskrift typografierne, kan du indsætte din indholdsfortegnelse på få klik.

Tryk på ”Referencer” oppe i faneblade og dernæst tryk på ”Indholdsfortegnelse” funktionen.

Vælg en indbygget tabel i menuen, som kommer frem, og dernæst vil indholdsfortegnelsen komme frem på dit dokument.

Indbygget indholdsfortegnelse i Word

Som du kan se i nedenstående billede,  så bruger indholdsfortegnelsen overskrift typografier i dit dokument til at fastslå, hvor hver sektion begynder.

Afsnit med en Overskrift 2 eller Overskrift 3 typografi vil blive sat ind under en Overskrift 1 typografi, hvilket minder om en liste opstillet i flere niveauer.

Overskrift hierarki

En indholdsfortegnelse laver links til hvert afsnit, hvilket gør det muligt at komme hen til forskellige dele i dit dokument. Hold blot Ctrl-knappen på dit tastatur nede og klik for at gå til afsnittet.

Trin 3: Opdater efter behov

Hvis du ændrer eller tilføjer i dokumentet, er det let at opdatere i indholdsfortegnelsen. Klik blot på indholdsfortegnelsen, tryk “Opdater tabel” og vælg så “Opdater alt” i dialogboksen, som kommer frem. Indholdsfortegnelsen vil så opdateres automatisk og passe til dine ændringer.

Opdater tabel

Ligegyldigt hvor langt dokumentet er, så er det altså slet ikke så komplekst at lave en indholdsfortegnelse i Word!

Vil du lære endnu mere?

Så anbefaler jeg dig, at kigge nærmere på vores Word kursus “Grundlæggende Word”.Produktcover-grundlaeggende-word

2017-02-24T10:18:12+00:00Microsoft Word|