Sådan laver du en indholdsfortegnelse i Word i 4 nemme trin
Indeholder dit Word dokument en masse sider med tekst, og mangler du overblik over dem?
En indholdsfortegnelse i Word er en oversigt over de overskrifter du har brugt i dokumentet.
Det gør læseren af dokumentet i stand til hurtigt at forstå hvad det handler om, samt nemt at navigere i det.
Det tager ikke mange sekunder at indsætte en indholdsfortegnelse – og i denne guide viser jeg dig præcist hvordan.
Hvad vil du lære?
Indsæt en indholdsfortegnelse
En indholdsfortegnelse ser typisk sådan her ud.
I Word kan du selv bygge en indholdsfortegnelse med at forøge skriftstørrelse, bindestreger og andre formateringsværktøjer. Men det er meget ineffektivt.
I stedet kan du lade Word bygge den for dig, lynhurtigt! ⏱️
Trin 1
For at Word automatisk kan bygge din indholdsfortegnelse skal du “fortælle” Word hvor dine overskrifter er.
Det gør du ved at bruge typografier på dine overskrifter
- Marker din overskrift
- Gå til ‘Hjem’ fanen
- Tryk på typografien ‘Overskrift 1’
Gør dette ved alle overskrifter og underoverskrifter (brug typografien ‘Overskrift 2’ til underoverskrifter).
Klik her for at lære mere om typografier i mit gratis online Word kursus.
Trin 2
Indsæt nu en blank side i starten af dokumentet, hvor du kan placere indholdsfortegnelsen.
Det gør du ved at placere markøren lige før den første overskrift, helt i starten af dokumentet.
Gå derefter til ‘Indsæt’ fanen og klik på ‘Tom side’.
Bemærk: Hvis du ender ud med en side for meget, så læs her hvordan du sletter den.
Trin 3
Gå nu til fanen ‘Referencer’ i båndet (den store menulinje i toppen af skærmen).
Trin 4
Vælg den type indholdsfortegnelse der passer til dig, og klik for at indsætte den.
Sådan!
Det var ikke svært, vel?
Nu skulle det gerne se nogenlunde sådan her ud i dit dokument.
Overskrifterne (og underoverskrifterne, hvis du har brugt dem) i dit Word dokument vises nu i indholdsfortegnelsen.
Bonus tip: Navigér med din indholdsfortegnelse ⚡
Indholdsfortegnelsen indeholder en overset funktion til at navigere hurtigere i dit dokument.
Du kan nemlig holde CTRL inde og venstreklikke på en af overskrifterne i indholdsfortegnelsen, for lynhurtigt at komme hen til den valgte overskrift.
Rediger en indholdsfortegnelse
Hvis du have mere indflydelse på hvordan indholdsfortegnelsen ser ud, så:
- Marker et sted i din indholdsfortegnelse
- Gå til fanen ‘Referencer’
- Klik på ‘Indholdsfortegnelse’
- Vælg ‘Brugerdefineret indholdsfortegnelse’
I boksen der kommer frem, kan du ændre på en masse ting ved din indholdsfortegnelse.
Blandt andet:
- Indholdsfortegnelsens layout
- Om der skal være streger, punktummer eller ingenting mellem tekst og sidetal
- Hvor detaljeret indholdsfortegnelsen skal være (kaldes ‘niveauer’)
- Hvordan Word skal genkende de typografier du har brugt i dokumentet
Ændre skrifttyper, skriftstørrelse, m.m.
Du ændrer formateringen af din indholdsfortegnelse ved at ændre den typografi som indholdsfortegnelsen er baseret på.
Klik på det lille ikon i højre side af ‘Typografier’ i fanen ‘Hjem’.
I den nye menu, klik på den lille pil til højre for ‘Indholdsfortegnelse’ og klik derefter på ‘Rediger’.
Nu kommer der et nyt vindue frem. Her har du et væld af muligheder for at ændre farve, skriftstørrelse, justere afstand, indrykning og meget mere ⚙️
Opdater en indholdsfortegnelse
Typisk ændrer du dine overskrifter løbende, eller tilføjer flere.
Du skriver også mere tekst i dit dokument, og så flytter overskrifterne side.
For at dine ændringer kommer med i indholdsfortegnelsen, skal du opdatere den.
Det gør du, ganske nemt, ved at klikke på din indholdsfortegnelse, trykke på ‘Opdater tabel’.
Vælg radioknappen ‘Opdater alt’ og tryk derefter på ‘OK’.
Sådan!
Så er alle overskrifter og sidetal i din indholdsfortegnelse opdateret
PS: Se også hvordan du tilføjer indholdsfortegnelse i PowerPoint og Excel!
Gratis video: Lav en indholdsfortegnelse i Word
Kan du lide videoen?
Så “Like” den og abonner på vores YouTube-kanal. Tak!