Sådan laver du en tidslinje i Excel – trin for trin (2024)

Vidste du, at du super nemt kan lave en flot tidslinje i Excel, som du f.eks. kan bruge i en præsentation eller rapport?

Tidslinjer hjælper med at visualisere en kronologisk sekvens af begivenheder på en tidsskala og benyttes ofte i eksempelvis projektstyring.

Eksempelvis kan tidslinjer bruges til at visualisere milepæle, deadlines og nøgledatoer i et projekt eller som oversigt over historiske begivenheder.

Opret en tidslinje med SmartArt

Når du skal oprette en tidslinje i Excel behøver du heldigvis ikke at starte helt fra bunden. Du kan hurtigt oprette en redigerbar tidslinje med Excels indbyggede SmartArt-grafik.

Efterfølgende kan du nemt personliggøre og tilpasse din tidslinje 😎

Trin 1:

Gå til fanen Indsæt og tryk på knappen Illustrationer.

Tryk på knappen Illustrationer i fanen Indsæt og vælg SmartArt

I viste undermenu skal du klikke på SmartArt.

Trin 2:

I boksen der kommer frem ses en række kategorier til venstre.

Vælg Proces.

Tidslinje Excel: Tryk på Proces i listen med kategorier og vælg den ønskede type tidslinje

Her kan du vælge mellem en cirkelaccentueret tidslinje (den med cirklerne til venstre) og en grundlæggende tidslinje (den med pilen til højre).

Vi vælger i første omgang en grundlæggende tidslinje (men det er nemt at ændre senere) 🤠

Trin 3:

I boksen til venstre for tidslinjen kan du nemt indsætte din tekst.

Skriv tekst til punkterne på tidslinjen i boksen til venstre

Klik blot i tesktfelterne ud for punkt-tegnene og indtast de ønskede tekster.

Voila! 🎉

Tidslinje med tilpasset tekst

Nu har du en simpel tidslinje i Excel. Det var da nemt, ikke sandt?

Ofte har man dog brug for at tilpasse sine tidslinjer lidt, så lad os se på det også.

Bare rolig, det er slet ikke kompliceret! 🙊

Tilføj punkter til tidslinje

Ofte har man brug for flere end de tre punkter på sin tidslinje som Excel som udgangspunkt opretter.

Men det ligger lige til højrebenet at tilføje flere begivenheder på tidslinjen.

1. Tryk på den figur (her en cirkel) som der skal indsættes en ekstra figur (altså begivenhed) ved siden af.

2. Klik på Tilføj figur i fanen SmartArt

Indsæt begivenhed ved at markere en figur og vælge Tilføj figur efter eller Tilføj figur før

3. Vælg Tilføj figur efter eller Tilføj figur før, afhængigt af, om du ønsker den kommer før eller efter den markerede figur.

4. Du kan nu indtaste den passende tekst.

PRO TIP

En måske simplere måde at tilføje begivenheder på, er ved at placere markøren i slutningen af teksten for et andet punkt og trykke på Enter.

Placer markøren efter teksten på et punkt og tryk på Enter for at oprette et ekstra punkt

Så kommer der automatisk en figur mere og du kan skrive tekst til den med det samme.

Vær opmærksom på, at du måske har behov for at ændre teksten på nogle af de andre punkter når du tilføjer begivenheder, hvis du f.eks. har sat tal på som i vores eksempel.

Sørg for at tilpasse teksten når du indsætter flere punkter

Hvis du ikke lige fik valgt den rette type tidslinje behøver du ikke starte forfra.

Skift type af tidslinje

Du kan ændre typen af tidslinje ved at vælge et andet Layout i fanen SmartArt-design.

Skift typen af tidslinje under Layout i fanen SmartArt-design

Bare rolig, alle dine tilpasninger mistes ikke.

Det er også nemt at ændre udseendet af tidslinjen.

Skift farvedesign

Hvis du ikke synes om farverne på tidslinjen er der heldigvis råd at hente 🌈

1. Tryk på knappen Skift farver i fanen SmartArt-design.

Tryk på Skift farver i fanen SmartArt-design og vælg et farveskema

2. I undermenuen kan du vælge mellem flere tilgængelige farveskemaer.

Når du placerer markøren over de forskellige farveskemaer kan du straks se, hvordan din tidslinje kommer til at se ud før du vælger et, hvilket givet et dejligt hurtigt overblik.

Du er dog ikke begrænset til kun at vælge farver ud fra de forudindstillede farvedesigns.

Skift farverne manuelt

Du kan med få klik også manuelt ændre farverne på de enkelte elementer, hvis du ikke synes om de tilgængelige farveskemaer, eller hvis du vil have forskellige farver på de enkelte figurer 🎨

1. Tryk på figuren der skal ændres farve på, for at markere den.

2. Højreklik på figuren.

3. Tryk på knappen Udfyldning.

Højreklik på en figur og tryk på Udfyldning for at vælge en ny farve

4. Vælg den ønskede farve.

Højreklik på pilen og klik på Udfyldning for at vælge en anden farve

Synes du din tidslinje vil se smartere ud med lidt effekter er der også nemme løsninger til det formål.

Skift typografi

Excel har nogle gode forudindstillede typografier du kan vælge for at få lidt effekter såsom skygge i udseendet af din tidslinje.

Nogle af dem får endda tidslinjen til at fremstå i 3D.

1. Tryk på tidslinjen for at markere den.

2. Tryk på knappen nederst i højre hjørne af af SmartArt-typografier under fanen SmartArt-design.

Tryk på knappen nederst til højre for at se alle SmartArt-typografier

3. Vælg en af de forudindstillede typografier.

Vælg en forudindstillet typografi fra menuen

Disse typografier kan udgøre en ekstra detalje der er med til at give din tidslinje et professionelt udtryk🧑‍💼

Underpunkter

Har du brug for underpunkter til de forskellige punkter på tidslinjen er det også ligetil.

Fremgangsmåden er den samme uanset, hvilken type tidslinje du har valgt.

1. Placer markøren i den tekst der skal ændres.

2. Vælg Sænk i fanen SmartArt-design for at gøre punktet til et underpunkt.

Tryk på Sænk i et punkt for at ændre det til et underpunkt

Pågældende punkt er nu ændret til et underpunkt.

Tryk på Hæv i et punkt for at ændre det til et hovedpunkt.

Omvendt hvis det er et underpunkt du har markeret kan du vælge Hæv for at ændre til et hovedpunkt.

En smart genvej til at lave et hovedpunkt om til et underpunkt er ved at placere markøren i det pågældende punkt og blot trykke på tabulator-tasten på tastaturet.

For at ændre et underpunkt til et hovedpunkt, skal du placere markøren forrest i teksten for punktet (altså efter punkt-tegnet og før tekstens start) og blot trykke på tilbagetasten (slettetasten).

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Hvis du ved hjælp af SmartArt-design ikke helt kan finde en tidslinje der falder i din smag, er der heldigvis en anden nem måde at oprette en tidslinje på.

Opret en tidslinje fra en skabelon

At oprette en tidslinje fra en skabelon er rigtig nemt. Du kan finde skabeloner til tidslinjer i Excel på internettet, f.eks. finder du +1000 gratis skabeloner inde i Excel.

Trin 1:

Find og download en passende skabelon. I eksemplet her finder vi en skabelon hos Microsoft.

Du skal blot indtaste tidslinje i søgefeltet og trykke på Enter.

Søg efter tidslinje i Microsoft-skabeloner

Du vil nu få vist alle de relevante skabeloner. Vær opmærksom på, at nogle af skabelonerne er til Word og PowerPoint.

Sørg for at vælge en skabelon der er beregnet til Excel

Trin 2:

Find en passende skabelon der er beregnet til Excel og klik på den.

Tryk blot på Download-knappen og gem filen på din computer 📁

Klik på Download for at gemme skabelonen

Trin 3:

Åbn filen og du vil se den valgte skabelon i Excel.

Tryk på Aktivér redigering for at tilpasse tidslinjen

Det er vigtigt at klikke på knappen Aktivér redigering så du kan tilpasse tidslinjen.

Du har nu oprettet en tidslinje fra en skabelon!

Personliggør tidslinje fra skabelon

Du kan selvfølgelig tilpasse teksten på tidslinjen fra en skabelon på samme måde som tidslinjer oprettet med SmartArt.

Klik blot på den tekst der skal ændres og indtast din egen tekst i stedet.

Klik på tekst der skal ændres og erstat med din egen tekst

Det er da nemt, ikke?

Du har sandsynligvis brug for lidt mere tilpasning. Skabeloner med tidslinjer indeholder heldigvis normalt information om, hvordan du kan tilføje og fjerne punkter, samt andre nyttige tips til tilpasning.

Følg skabelonens tips og anvisninger for tilpasning af tidslinjen

Denne information findes typisk i øverste højre hjørne af arket eller under tidslinjen.

Godt gået! Hvad så nu?

Godt gået! 👏

Du har nu lært de mest brugervenlige måder at lave tidslinjer i Excel og fået et indblik i de mange måder du kan tilpasse og personliggøre dem på.

Men festen i Excel behøver bestemt ikke at slutte her. Excel har rigtig mange funktioner der kan gøre dit arbejde meget nemmere.

Tre af de nyttigste funktioner er LOPSLAG, HVIS og SUM.HVIS. Dem kan du nemt lære i vores online gratis Excel-kursus her.

Pssst! Det tager kun 30 minutter at lære. Så kan det vist ikke blive nemmere!

Andre ressourcer

Skal du bruge en tidslinje til en PowerPoint præsentation eller en rapport du skriver i Word? Så behøver du faktisk slet ikke lave den i Excel! Lær hvordan du kan lave en tidslinje i PowerPoint her og hvordan du kan lave en tidslinje i Word her. Fremgangsmåden minder meget om Excel, så det kan du snildt lære nu du er mester i at lave tidslinjer i Excel!

Du kan faktisk også oprette din helt egen tidslinje i Excel fra bunden. Det lyder måske kompliceret, men behøver faktisk ikke at tage mere end 5 minutter. Det er super nemt, hvis du opretter en tidslinje som et Gannt diagram som du kan lære om her.