Sådan laver du et organisationsdiagram i Word (+ skabelon)

Organisationsdiagrammer er gode til at give overblik over en virksomheds struktur 🧱

Mange virksomheder har nemlig mange enheder, der påvirker hinanden i det daglige.

I artiklen lærer du at lave dit eget organisationsdiagram i Word, eller du kan downloade vores skabelon direkte til din computer og tilpasse den selv 🔥

Lav dit eget organisationsdiagram i Word

For at lave et organisationsdiagram i Word, skal vi have fat i Words SmartArt grafik.

SmartArt er – ligesom navnet antyder – super smart til at lave diverse grafikker – og så er det slet ikke kompliceret at bruge 🤓

Trin 1: Åbn et Word dokument og vælg fanen “Indsæt”

Åbn et tomt Word dokument, vælg fanen “Indsæt” øverst i menulinjen og vælg “SmartArt” under illustrationer:

Klik på "SmartArt" under fanen "Indsæt"

I dialogboksen, der kommer op, vælg “Hierarki” i menuen til venstre.

Vælg det organisationsdiagram, du ønsker, og klik på “OK”:

Vælg dit organisationsdiagram blandt de forskellige skabeloner

Fedt! Du har nu indsat et organisationsdiagram i Word 🎉

Skriv din tekst til dit diagram i fanen til venstre

Men vent nu lidt, der står jo ikke noget intelligent i boksene endnu … det kan vi heldigvis hurtigt fikse 💪

Du kan nemlig ændre din tekst vha. boksen ude til venstre som vist på ovenstående billede.

Når du vil ændre i dit organisationsdiagram, skal du igen finde fanen “Design” øverst i menulinjen som vist:

Klik på knappen "SmartArt"-design for at se tilgængelige muligheder for at tilpasse diagrammet

Vi går i lidt flere detaljer om, hvad du kan ændre og tilpasse, i de næste afsnit 👇

Trin 2: Udfyld dit organisationsdiagram

Du udfylder dit organisationsdiagram ved at klikke på boksen til venstre og skrive din tekst:

Tilføj tekst i fanen til venstre

Du kan også ændre teksten ved at klikke direkte i det felt, hvor teksten skal ændres:

Indsæt tekst ved at klikke direkte på dine figurer

Du kan flytte rundt på og tilføje flere figurer i de næste trin.

Trin 3: Tilføj figur

Hvis du vil tilføje en figur til diagrammet, skal du igen op øverst i værktøjslinjen og vælge “Tilføj figur”:

Tilføj figurer ved at klikke på knappen øverst i venstre hjørne

Du kan nu vælge, hvor du vil tilføje den nye figur.

Den nye figur tilføjes altid i forhold til den figur, du har valgt/hvor din markør står.

Tilføj figur før/efter

Hvis du vil tilføje en figur på samme niveau som den valgte figur (f.eks. bestyrelsen), skal du vælge at tilføje en figur før/efter:

Du kan tilføje flere figurer til dit organisationsdiagram

Tilføj figur under

Hvis du derimod vil tilføje en figur, der hører ind under den valgte figur, skal du vælge “Tilføj figur under”:

Føj figurer til ved siden af hinanden

Du kan også vælge “Tilføj figur efter” ved en af figurerne, der i forvejen er under “Bestyrelse” – det vil give den samme effekt.

Tilføj assistent

Du kan også tilføje assistent, som vil indsætte en figur, der hører til den valgte figur som vist:

Du kan også tilføje en assistent-figur til alle niveauer af dit organisationsdiagram

Trin 4: Flyt rundt på figurer

Hvis du vil flytte rundt på figurerne i dit organisationsdiagram, kan du bruge funktionerne under “Opret grafik” i “Design”-fanen øverst:

Flyt rundt og skift farver

Her kan du hæve, sænke, flytte til højre og venstre og flytte op og ned.

Husk på, at det altid er den figur, din markør står ved i øjeblikket, der bliver flyttet.

Trin 5: Ændre layout på diagrammet

Hvis du vil ændre layoutet på diagrammet (f.eks. tilføje navne eller titler på medarbejdere) gøres det under “Layout” under fanen “Design”:

Find "Layout" fanen under "Design" øverst i menulinjen

Hvis du vil have flere muligheder, kan du klikke på det lille udvidelsesikon nederst i højre hjørne:

Tryk på det lille ikon nederst til højre

Du vil nu se en dialogboks, hvor du kan ændre layout eller design på dit organisationsdiagram, så det passer til dine behov:

Se alle layouts ved at klikke på "Flere layout"

Du kan klikke på “Flere layout” i bunden for at se endnu flere muligheder for at tilpasse dit organisationsdiagram i Word.

Download organisationsdiagram skabelon her

Hvis ikke du orker lave et organisationsdiagram helt fra bunden, har vi lavet en skabelon til dig, som du nemt kan downloade og tilpasse.

Skabelonen ser sådan her ud:

Professionelt udseende organisationsdiagram

Trin 1: Download skabelonen

Du downloader skabelonen ved at klikke her 👈

Trin 2: Tilpas skabelonen

Nu er det bare om at tilpasse dit organisationsdiagram, så det passer til dine behov.

Du kan ændre teksten, farven, flytte rundt og tilføje elementer som beskrevet i forrige afsnit.

Godt gået! Hvad så nu?

Sådan! Du har nu lært at lave et organisationsdiagram i Word og lavet en komplet oversigt over jeres organisation 💪

Vil du have andre tips til, hvordan du laver professionelt udseende dokumenter og skabeloner i Word?

Prøv mit gratis Word kursus, hvor du lærer at arbejde hurtigt og effektivt i Word.

Det tager kun 30 minutter, så det er bare med at komme i gang 🔥

Andre ressourcer

Vil du have flere tips, tricks og skabeloner til at arbejde i Microsoft Office? 🤔

min blog udgiver jeg jævnligt indhold til dig, der vil blive bedre til at arbejde i Word, Powerpoint, Excel, Outlook m.fl.

Arbejder du også i PowerPoint, så tjek vores organisationsdiagramskabelon til PowerPoint. Du kan også lære, hvordan Excel kan bruges som BI-værktøj, hvordan du laver en GIF med PowerPoint, eller hvordan Word kan bruges som transskriberingsværktøj.

Uanset om du er nybegynder eller har arbejdet i Office-pakken i mange år, er jeg sikker på, at vi har en guide til dig 🔥