Få adgang til mere end 1000 gratis Word skabeloner – på 2 minutter

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Word skabelonerSkal du udforme et standard-dokument, og har brug for at kopiere en andens hårde arbejde?

Gider du ikke bruge for meget unødig tid for at opstille et flot dokument?

Så skal du have fat i en Word skabelon!

I denne guide viser jeg dig hvordan du får adgang til Words tusinder af skabeloner – 100% gratis.

Udover det lærer jeg dig også at lave din helt egen skabelon.

*Denne artikel er skrevet i Word 2019 til Windows, men gælder også for Word 2010, 2013 og 2016.
Læs alt om Office 2019/Office 365 og opgrader din Office version her.

Brug mere end 1000 skabeloner

Word indeholder tusindvis af skabeloner du kan bruge til når du skal udarbejde formelle dokumenter, men ikke har tid til at bygge det fra bunden.

Det er gavnligt når du skriver ansøgninger, opdaterer dit cv (få Proximo’s CV-skabelon her), skal skrive en indbydelse eller skal bruge dokumenter til planlægning.

Følg disse trin, så er du i gang med skabeloner i Word på 2 minutter ⏱️

Trin 1

Hvis du allerede har åbnet et tomt Word dokument, så start med at klik på fanen ‘Filer’.

Word klik på fanen filer

Trin 2

Klik på ‘Ny’.

Word åben nyt dokument via fanen Filer

Trin 3

På det nye skærmbillede har du mulighed for enten at åbne et tomt dokument eller åbne en skabelon.

Vælg en skabelon fra den første side, eller søg efter den skabelon du skal bruge, f.eks. “cv”.

Åben tomt dokument eller søg efter skabelon

Klik på den skabelon du vil bruge, og klik derefter på ‘Opret’ i det nye vindue der kommer frem.

Opret skabelon fra skabelon database i word

Trin 4

Rediger nu teksten (og eventuelt også de grafiske elementer) i skabelonen, så den passer til dig 😊

Rediger i skabelonen

Nu har du indsat og tilpasset en af Words indbyggede skabeloner.

Hvis du vil bruge en anden skabelon, følger du bare de 4 trin igen, men søger efter en anden skabelon i søgefeltet.

Opret din egen skabelon

Hvis du har et specifikt dokument på din arbejdsplads, som du bruger igen og igen, så gør dig selv den tjeneste at lav det til en skabelon.

Gem dit dokument som skabelon

Åben det dokument du vil gemme som en Word skabelon og gå derefter til ‘Gem som’.

Det gør du ved at gå til fanen ‘Filer’ og derefter ‘Gem som’.

Indtast det navn du ønsker skabelonen skal have, og vælg ‘Word-skabelon’ fra rullelisten (der hvor den orange pil er).

Gem dokument som Word skabelon

Klik derefter på ‘Gem’.

Nu kan du bruge dokumentet igen og igen!

Åben en gemt Word skabelon

For at åbne din gemte Word skabelon, følger du trinene fra tidligere i denne guide, bortset fra en enkelt forskel.

Altså:

I et nyt dokument, gå til fanen ‘Filer’ og klik derefter på ‘Ny’.

Vælg kategorien ‘Personlig’ og klik på den af dine skabeloner du vil åbne.

Word åben personlig skabelon

Vidste du?

At du kan bruge skabeloner i alle de andre Office programmer.

Er der fx en email du sender igen og igen?

Så gem den som en Outlook skabelon.

Sådan!

Nu har du lært at oprette en skabelon i Word – både din helt egen personlige skabelon, og en af dem der er indbygget i Word.

Godt gået!

Det var ikke så svært vel? 💪

2019-10-14T10:05:02+00:00