Flowchart skabelon i Word: Lav dit flowchart her (2024)
Et flow chart (eller rutediagram) bruges ofte til at vise sekventielle trin i opgaver, arbejdsgange eller processer.
Det er en smart måde at skabe et overblik over en proces, så alle er med på, hvad der foregår 💡
Jeg har lavet en skabelon til et flowchart i Microsoft Word, som du kan downloade herunder 👇
Indhold
Download vores flowchart skabelon her
Klik på knappen for at downloade flow chart skabelonen.
Skabelonen ser sådan her ud og er tiltænkt at skulle beskrive et projekt eller en arbejdsproces:
Du kan dog sagtens bruge den til alt muligt andet ved at tilpasse den til lige netop dine behov.
Der er mange muligheder, hvis blot man ved, hvilke knapper man kan skrue på.
Det går vi lidt mere i detaljer med i næste afsnit 👇
Sådan bruger du et flowchart
Et flowchart kan tjene mange formål.
Ofte er det en effektiv måde at kommunikere steps i en proces på, da man ved hjælp af blot få symboler og lidt tekst kan skabe et overblik 😎
For at det endelige flowchart giver mening, kræver det dog, at du identificerer nogle vigtige trin i processen først.
Trin 1: Identificér opgaver eller faser
Før du kan lave et flowchart, er du nødt til at danne dig et overblik over den proces, du er ved at igangsætte.
Først og fremmest skal opgaverne eller faserne klart defineres.
Hvad er jeres udgangspunkt, og hvor skal det ende henne? 🏁
Hvis du har svært ved at sætte ord på det, kan du starte med at skrive alle de vigtigste faser eller milepæle ned på et stykke papir – så kan du organisere dem senere.
Herefter kan du spørge:
- Hvad er det næste skridt i processen?
- Hvilke godkendelser skal foreligge, for at vi kan komme videre i processen?
- Hvilke beslutninger skal tages, før vi kan komme videre?
Du kan bruge teksten i flowchartet til at besvare disse spørgsmål ud for hver fase eller opgave.
Trin 2: Skriv processen ind i flowchartet
Når du har lagt dig fast på, præcis hvilke faser og beslutninger I skal igennem for at nå i mål, kan du begynde at sætte dit flowchart op med vores skabelon 💡
Du ændrer teksten ved at dobbeltklikke direkte på det tekstfelt, du vil skrive i:
Du kan også ændre teksten ved at klikke på “Tekstrude” øverst til venstre i dit Word dokument:
Her kan du se al teksten, der står i flowchartet:
Det kan hjælpe med at skabe overblik, hvis du har at gøre med mange trin eller længere tekst.
Trin 3: Tilpas flowchartet om nødvendigt
Skabelonen ovenfor er et simpelt udgangspunkt for at kunne beskrive en arbejdsproces eller et projekt.
Hvis jeres projekt eller proces indeholder flere trin end angivet, kan du nemt tilføje flere.
Tilføj figurer
Klik først på dit flowchart, og gå til fanen “SmartArt-design” øverst i menulinjen:
Vælg herefter “Tilføj figur” øverst til venstre:
Nu kan du tilføje flere figurer eller faser efter behov.
Vær opmærksom på, at nye figurer altid indsættes i forhold til den figur, du har markeret.Hvis du vil tilføje en figur efter fase 3, skal du altså klikke på figuren, hvor der står “fase 3”, og herefter vælge “Tilføj figur”.
Skabelonen er lavet så simpel som muligt, så den kan tjene som et godt udgangspunkt for at komme i gang med at tænke over arbejdsprocessen og dens enkeltdele.
Hvis du har behov for at udvide flowchartet mere end med de tips, vi giver her, kan du evt. se vores guide til, hvordan du laver et flowchart fra bunden.
På den måde kan du få det, lige som du vil have det ✨
Ændre layout
Du kan også ændre layout eller skifte farver på dit rutediagram.
Vælg først “SmartArt”-design fanen:
Herefter kan du under “Layout” og “Skift farver” tilpasse dit flowchart:
Du kan også nemt tilpasse størrelsen på diagrammet.
Det gøres blot ved at vælge og trække i en af cirklerne i kanten af diagrammet:
Test flowchartet
Det er altid en god idé at vise dine flowcharts til nogen, du arbejder sammen med – gerne nogen, der vil blive involveret eller påvirket af processen.
De kan måske komme med nye inputs til trin eller opgaver, du har overset, eller stille spørgsmålstegn ved, hvorfor denne beslutning bliver taget før den anden.
Generelt er det bare altid en god idé at få dobbelttjekket sit arbejde – for når man sidder med næsten i noget så kompliceret som processer og systemer, kan det være svært at holde det store overblik 🤓
Godt gået! Hvad så nu?
Sådan! Nu har du en skabelon, der gør det nemt at skabe overblik over jeres arbejdsprocesser 💪
Med viden om og adgang til flowcharts har I et værktøj, der gør det nemmere for jeres virksomhed at igangsætte og visualisere arbejdsgange og processer i fremtiden.
Vil du have endnu flere værktøjer til at arbejde mere effektivt i Microsoft Word?
På mit online kursus i Microsoft Word lærer du at lave professionelt udseende dokumenter helt fra bunden med få enkle tricks.
Det tager kun 30 minutter – og så er det helt gratis! 🤩
Andre ressourcer
Er du nysgerrig på andre dele af Microsoft Office-pakken?
På min blog udgiver jeg jævnligt indhold i form af guides, tricks og gratis skabeloner til bl.a. Word, Excel, PowerPoint, Outlook m.fl.
Hvis du vil lære at lave et flowchart i Microsoft Word helt fra bunden, kan du f.eks. læse min guide her.
Ellers du kan lære at lave en sumkurve i Excel, sende krypterede mails i Outlook eller indsætte og bruge lyd i dine PowerPoint præsentationer.