Glemt din adgangskode til Outlook?
Sådan får du en ny!

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

I dag får vi tudet ørene fulde med, at vi skal bruge forskellige adgangskoder – og de avancerede af slagsen!

Det forringer skumle typer i at hacke sig ind, men kan også forhindre dig selv i at komme ind.

Med andre ord, kan du glemme din adgangskode.

I denne guide viser jeg dig hvordan du får en ny adgangskode i Outlook, når du har glemt den gamle.

Skift/ nulstil adgangskode til Outlook

Du kan ændre adgangskoden til din mailkonto 2 steder:

  1. I e-mailklienten Outlook
  2. Hos din mailudbyder (f.eks. Microsoft 365, men også Gmail osv.)

Det kan her være nødvendigt at ændre koden begge steder.

Outlook kan ikke ændre adgangskoden hos din mail udbyder.

Derfor: For at skifte adgangskode, skal du først ændre den hos din mailudbyder, hvorefter den skal opdateres i Outlook.

1: Skift adgangskoden hos mailudbyderen

Dette punkt afhænger naturligvis af, hvem der er din mailudbyder.

Du finder som oftest guides på den enkelte udbyders hjemmeside og ellers må du kontakte din administrator eller mailudbyderen for hjælp.

Vi går nu ud fra, at du har en Microsoft 365 mail. I så fald kan du klikke her for at genoprette din konto.

Genopret konto hos Microsoft 365 mail

Herfra følger du trinene til du har genoprettet din konto.

Har du Gmail?

Gmail er også en anerkendt mailudbyder, så du får lige lidt hjælp med på vejen til den også.

For at skifte adgangskoden skal du:

1: Indtast webstedet mail.google.com

2: Klik på billedet øverst i højre hjørne og vælg ‘Min konto’.

3: Klik på ‘Login og sikkerhed’.

4: Rul ned til ‘Log på Google’. Her kan du ændre adgangskode.

Derefter vælg appadgangskoder for at oprette en entydig adgangskode til at angive i Outlook.

2: Opdater adgangskoden i Outlook

Når der er styr på den nye adgangskode og/eller du har fået nulstillet din mailkonto, skal adgangskoden opdateres i Outlook.

Hvordan du gør det, afhænger af din version af Outlook og hvilken mailkonto, som er tilknyttet.

Hvis du er Microsoft 365 abonnent – eller har købt Outlook som et enkeltstående program:

Der er en smule forskel i hvordan du opdaterer adgangskoden, afhængigt af om du er:

  • Microsoft 365 -abonnent med månedlige opdateringer
  • Microsoft 365 -abonnent med halvårlige opdateringer eller har Outlook som enkeltstående program

1: Gå til indstillinger under fanen ‘filer’

2: Herefter kan du slippe nemmere, hvis du har 365 abonnement med månedlige opdateringer:

  • Hvis du har månedlige opdateringer, kan du her direkte vælge ‘opdater adgangskode’. – Færdig!
  • Hvis ikke, skal du vælge ‘kontoindstillinger…’:
Kontoindstillinger

3: Markér den mailkonto, som skal opdateres og klik på ‘Rediger’:

Redigér mailkonto i Outlook

4: Herefter ændrer du adgangskoden i vinduet ‘Skift konto’.

Bemærk! Du kan ikke ændre adgangskoden sådan, hvis du har en POP- og IMAP-konto og samtidigt har Outlook med halvårlige opdateringer, eller som enkeltstående program.

Du vil derfor ikke her få vinduet med ‘Skift konto’ – se mere hvad du så kan gøre, i infoboksen om lidt.

Kasper Langmann, Partner i Proximo

5: Færdiggør trinene og vælg ‘Udfør’ og ‘Luk’.

Har du POP- eller IMAP-konto?

Så har du ikke mulighed for den indstilling, som vi lige har gennemgået, hvis indgangspunktet er de gennemgåede trin fil > indstillinger > kontoindstillinger, som ved Outlook med halvårlige opdateringer eller som enkeltstående program.

Står du med den kombination og en POP-/IMAP-konto, skal du gøre følgende i stedet:

1: Gå til ‘Indstillinger for filer’

2: Vælg ‘Konti’ og herefter ‘Administrer profiler’

3: Vælg mailkonti og den, som du vil ændre, hvorefter du vælger ‘Rediger’

4: Nu har du ‘Skift konto’-vinduet og kan opdatere din adgangskode.

Sådan!

Du har nu fået gennemgået de to steder du skal gøre noget, for at ændre din adgangskode, hvis du har glemt den:

  • Hos mailudbyderen
  • Hos mailklienten – Outlook

Herefter burde du være klar til igen at kunne tilgå din mailkonto, uden problemer.

Lær mere om at arbejde i Outlook

Vil du undgå stavefejl, kan du blive skarp på stavekontrolklik her

kvittering for at din mail er modtaget  – klik her

Fortrudt? Læs mere om hvordan du kan tilbagekalde en mail – klik her

Problemer med Outlook?
Få et bud på de typiske problemerklik her