De 6 mest typiske Outlook problemer – og hvordan du løser dem

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Det er drøn-irriterende, når teknikken ikke virker.

Og virker mailboksen ikke optimalt, vil mange af os opleve en langt mere udfordrende arbejdsdag, end ellers.

Det er derfor enten irriterende eller nervepirrende, når der er problemer med Outlook, uanset næsten hvilket problem du har.

Jeg har i denne artikel forsøgt at opsummere 6 typiske problemer i Outlook – og hvordan du kan løse dem.

Outlook vil ikke starte

Vi starter med problemet, som vil sætte en kæp i hjulet for alt – nemlig at Outlook ikke vil åbne.

Årsagerne kan være mange, men nogle af de typiske problemer er:

  • Problematiske tilføjelser
  • Beskadigede filer
  • En beskadiget profil
  • Problemer med navigationsruden.

Løsningerne kan således være mangeartede, men er du Microsoft 365-abonnement, er du godt stillet til at løse dette problem.

Du har her mulighed for at bruge ‘Microsoft Support- og genoprettelsesassistent’.

Den kan diagnosticere og løse flere Outlook-problemer for dig.

Det eneste du skal gøre, er at installere værktøjet – bare klik på knappen for at downloade – og så er du i gang!

Har du ikke en Microsoft 365-konto, har du følgende muligheder for at løse problemet:

  • Start i fejlsikret tilstand og deaktivér evt. tilføjelsesprogrammer
  • Lav en ny Outlook profil og få nulstillet dine indstillinger
  • Reparation af datafiler i Outlook med (scanpst.exe)
  • Nulstilling af navigationsruden
  • Tjek om ældre versioner er i Kompatibilitetstilstand.

Vil du gerne have uddybet disse løsninger, kan du læse mere i denne artikel.

Outlook synkroniserer langsomt

Hvis der er forsinkelse med at få din mail synkroniseret i Outlook, kan det skyldes forskellige faktorer:

  • Serverne er langsomme til at opfange dine mails.
  • Tredjepart email-konti, som har forsinkelse i synkroniseringen derfra.
  • Indstilling i Outlook med hvor tit der skal synkroniseres.

Sidstnævnte, kan du selv gøre noget ved hurtigt:

Klik på ‘Send / modtag-grupper’ i fanen ‘Send/modtag’.

I dialogboksen kan du her indstille antallet af minutter mellem handlingerne med send/modtag – både når Outlook er online og offline.

Tilpas synkronisering

Outlook henter ikke mails

Bliver dine mails ikke hentet ind i din Outlook indbakke, er det ikke meget bevendt.

For at løse dette kan du gøre følgende – i prioriteret rækkefølge:

1: Brug ‘Microsoft Support- og genoprettelsesassistent’, hvis du har 365-abonnement.

Den diagnosticere og løser Outlook-problemer for dig. Du finder link til installation her:

2: Reparer mailkonto under kontoindstillinger – og følg trinene på skærmen:

Reparer mailkonto

3:  Kør Windows Update – i håb om en misset opdatering

4: Prøv at geninstallere mail-konto.

Vil du læse mere om disse løsningsforslag, kan du læse denne artikel.

Mails forsvinder i Outlook

Da Outlook er en email-klient, kan dine e-mails komme fra mange typer konti.

Derfor skal du første have afklaret, om det er Outlook som er “problemet”.

Tjek om mails’ene kun er væk i Outlook eller om de også er væk i den oprindelige mail-konto.

Er de heller ikke der, ligger problemet der og ikke i Outlook.

Mangler de derimod kun hos Outlook, så er årsagen ofte, at dit mailprogram er konfigureret til kun at gemme mails i en kortere periode. 

Overordnet er der to muligheder, hvad der er sket med dine mails: At det er blevet arkiveret eller slettet.

Udover mapperne ‘Uønsket post‘ og ‘Slettet post’, kan det give mening at se nærmere på, om der er nogle aktive politikker eller autoarkivering.

Disse kan gøre, at dine mails forsvinder efter noget tid – enten bliver de arkiveret et sted, eller slettet.

Du kan læse mere om hvordan du konkret finder disse potentielle løsninger på problemet i denne her artikel.

Politikker

‘Slettet post’ er tømt i Outlook

Scenariet er som sådan ikke et Outlook-problem, men i stedet mere en fejl40 ‍ ‍ .

Jeg har dog valgt at tage den med alligevel, da det kan være et problem, at Outlook “permanent” slettet en mail, som man skulle bruge alligevel.

Uanset hvordan det hele er forløbet…

Normalt ender slettede mails en periode i ‘Slettet post.

Tømmes denne kunne man frygte at mailen var tabt for altid, men du har faktisk en chance:

Genoprettelige elementer’

Du finder mappen ‘Genoprettelige elementer’, ved at gå til mappen ‘Slettet post’ i listen.

Vælg her ‘Genopret slettede elementer fra serveren’ under fanen ‘Hjem’:

Genopret slettede elementer

Herefter kan du muligvis gendanne mailen til mappen ‘Slettet post’ og flytte den videre tilbage i en anden permanent mappe.

Du kan læse mere om hvordan du gendanner slettede mails i Outlook – bare klik her!

Outlook vil ikke åbne vedhæftede filer

Du har modtaget en mail i Outlook med nogle vigtige filer vedhæftet – men du kan ikke åbne de vedhæftede filer.

Igen er der mange mulige årsager på problemet, men nogle af de typiske kunne være:

  • Ukendt filformat
  • Mistænkelig eller ødelagt vedhæftet fil
  • Komprimerede filer
  • Defekte Outlook-tilføjelser
  • Ødelagt Outlook-datafil

Derfor er der også flere end en løsning på problemet. Disse løsninger er i prioriteret rækkefølge:

  1. Kontroller om der er defekte tilføjelser
    Kør Microsoft Support- og genoprettelsesassistent’, hvis du har 365-abonnement.
    Eller læs evt. afsnittet i artiklen her omkring fejlsikret tilstand.
  2. Kontroller for mistænkelige e-mails og vedhæftede filer
  3. Reparer Outlook-datafil med ScanPST.exe – du kan finde mere information i artiklen her i afsnittet ‘Reparer dine Outlook datafiler’.
  4. Deaktiver firewall og antivirus

Sådan!

Jeg har nu givet mit bud på 6 typiske udfordringer, som du kan få i Outlook – samt årsager og løsninger herpå.

Jeg håber, at jeg har kunne guide dig i en problemløsning retning.