Indsæt en tabel i Word
Der er forskellige måder at lave tabeller i Word.
Her kan du både indsætte en tabel, tilpasse en eller endda tegne en.
Det kan også være, at du har importeret noget tekst, som du gerne vil have i en tabel
Du har således forskellige muligheder, alt efter hvad du fortrækker og har brug for.
Herudover kan du også tilføje forskellige designs og typografier til dine tabeller, så det står visuelt skarpt.
Jeg viser dig nu de forskellige muligheder for at lave tabeller i Word og hvordan du tilpasser tabeldesignet.
Det lærer du nu:
Indsæt en standard tabel
Word har sin egen knap til at lave tabeller med.
Den finder ud under ‘Indsæt’:
Herunder er der forskellige metoder.
Metode 1:
For hurtigt at indsætte en tabel, kan du køre markøren / musen over gitteret, hvor du markerer det ønskede antal kolonner og rækker:
Metode 2:
Du kan have brug for flere rækker/kolonner, end der er i gitteret. Eller du vil tilpasse din tabel.
Her kan du i stedet for at vælge antallet i gitteret, klikke på ‘Indsæt tabel’:
Når du klikker her, popper en dialogboks op hvor du kan vælge antallet af kolonner og rækker, samt indstillingerne for automatisk tilpasning:
Når du har gjort det, klikker du ‘OK’ og tabellen bliver genereret.
Hvis du skal have flere tabeller som denne fremover, kan du i dialogboksen markere afkrydsningsfeltet ‘Benyt som standard for nye tabeller’
Tegn en tabel
Ønsker du ikke en standard tabel, kan du også tegne din egen.
Her kan du selv tegne celle-, række- og kolonnekanterne og dermed designe din egen tabel.
Dette kan være nyttigt, hvis der f.eks. er flere emner under samme kategori i en række eller kolonne.
Du går igen til knappen ‘Tabel’ under ‘Indsæt’, hvor du her vælger ‘Tegn tabel’:
Her tegner du først tabellens kanter – altså tabellens ramme.
Hold musen inde, træk skråt ned og form rammen til tabellen:
Når du har rammen på plads, kan du lave streger vandret og lodret.
Skulle du fortryde noget undervejs eller andet, har du under ‘Tegn tabel’ fået drejet menuen over på specialfanen ‘Layout’.
Den har nogle menupunkter, som kan hjælpe dig med at tegne, slette og rette din tabel:
Konvertér tekst til tabel
Har du nogle data som du gerne vil have i en tabel, kan det også lade sig gøre.
Indholdet skal bare være opdelt med afsnit, kommaer, semikoloner, tabulator eller et specialtegn.
Herefter markerer du teksten, som skal i tabel, og vælger ‘ Konvertér tekst til tabel’ under knappen ‘Tabel’:
Her får du igen i dialogboks hvor du kan ændre på tabelstørrelse, indstillingerne for automatisk tilpasning, og hvordan du opdeler teksten; afsnit, kommaer, semikoloner, tabulator eller specialtegn:
Herefter klikker du ‘OK’ og indholdet kommer i en tabel:
Sådan!
Du kan nu lave tabeller på fire måder og herefter tilføje tabeltypografier, som gør dem flotte at se på.
Arbejder du i Excel, så lær hvordan du laver tabeller i dine regneark her!
Lær mere om at pifte layoutet op i Word?
Vi har andre artikler, som måske kunne have interesse?
Sådan installerer og ændrer du skrifttype – find artiklen her
Sådan opretter du spalter – find artiklen her
Sådan indsætter du sidehoved og sidefod – find artiklen her
Sådan laver du en folder/brochure – find artiklen her
Sådan indsætter og tilpasser du billeder
– find artiklen her