Henter Outlook ikke mails? Sådan fikser du det!

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Er der ikke hul igennem, så du modtager dine mails i Outlook?

Er forbindelsen “bare” langsom eller er det et problem, at oprette forbindelse til dine mails fra Outlook på computeren?

Enten kan du prøve at opdatere og ændre indstillinger for hvor tit Outlook skal synkronisere.

Ellers kan du lade Outlook diagnosticere og rette fejl, der kan forårsage problemet.

I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan du løser udfordringer med mailforbindelsen til din Outlook.

*Denne artikel er skrevet i Outlook 2019 til Windows, men gælder også for Outlook 2010, 2013 og 2016.
Læs alt om Office 2019/Office 365 og opgrader din Office version her.

Opdatér indbakken

Du kan manuelt opdatere ind- og udbakke, så mails bliver hentet og afsendt.

Her går du til fanen ‘Send/modtag’.

Du kan her klikke på enten ‘Send og modtag alle mapper’ eller ‘Opdater mappe’:

Eksempel på knapperne under Send/modtag

Du kan også tilpasse hvor tit Outlook selv skal gøre det.

Her klikker du i stedet på ‘Send / modtag-grupper’, som er markeret på billedet ovenfor.

Her dukker en dialogboks op, hvor du kan indstille antallet af minutter mellem handlingerne med send/modtag – både når Outlook er online og offline.

Der kan således være tale om en forsinkelse med at få din mail synkroniseret i Outlook.

Er der stadigvæk forsinkelse, kan det også være at dine tilknyttede servere er langsomme til at opfange dine mails.

Eller ved brug af tredjeparts email-konto, at der er forsinkelse i synkroniseringen derfra.

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Brug Microsoft Support- og genoprettelsesassistent

Har du en Microsoft 365-konto, har du mulighed for at bruge ‘Microsoft Support- og genoprettelsesassistent’.

Den kan diagnosticere og løse flere Outlook-problemer for dig.

Dette kan bl.a. være at rette din Outlook-profil.

Du skal installere værktøjet på computeren med problemet, hvorefter det starter automatisk.

Download her!
Installer Microsoft Support- og genoprettelsesassistent

Reparer profil

Har du ikke mulighed for at bruge ‘Microsoft Support- og genoprettelsesassistent’, kan du forsøge at reparere mailkontoen manuelt i Outlook.

Dette gælder særligt de tidligere versioner af Outlook.

1: Klik på ‘Filer’ og vælg ‘Kontoindstillinger’ vælg herefter ‘Kontoindstillinger’ igen:

Eksempel på valg af Kontoindstillinger

2: Du får nu et dialogvindue frem, hvor du i fanen ‘Mail’, kan se dine forskellige maikonti, som er tilknyttet Outlook.

3: Klik på den aktuelle mail og klik på knappen ‘Reparer’:

Eksempel på Reparer

4: Følg herefter guiden og genstart Outlook, når du er færdig.

(OBS: Reparer er ikke en mulighed, hvis du bruger Outlook 2016 til at oprette forbindelse til en Exchange-konto)

Henter Outlook stadigvæk ikke mails?

Har du prøvet overstående, så prøv at sikre dig, at alle opdateringer er installeret.

Du kører bare Windows Update, som kigger efter opdateringer til Outlook og de andre skrivebordsapps fra Microsoft 365.

Er der stadigvæk problemer, bør du overveje at fjerne din mailkonto og herefter tilkoble den igen.

På den måde får du standardindstillingerne på mailkontoen igen, hvis disse, af en eller anden grund, er blevet beskadiget.

Sådan!

Du har nu fået nogle forskellige råd til hvordan du kan få Outlook til at hente mails igen.

Jeg håber at du har held med en af metoderne – Held og lykke!

Har du andre problemer med Outlook?

Virker din mail ikke ordentligt, har jeg samlet en liste og guide til typiske problemer i Outlook.

Måske der er svar på dit spørgsmål i artiklen – bare klik her.