Sådan opretter og ændrer du opgaver i Outlook – på under 2 minutter

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Opgaver i Outlook opgavestyringMangler du et overblik over dine arbejdsopgaver?

Ryger der tit nogle detaljer i svinget, fordi tingene ikke bliver skrevet ned og fulgt op på?

Det findes der heldigvis råd for! Og det råd er Outlooks ‘Opgave’-funktionalitet.

I denne guide lærer jeg dig alt du skal vide om opgaver i Outlook – på under 2 minutter.

*Denne artikel er skrevet i Outlook 2019 til Windows, men gælder også for Outlook 2010, 2013 og 2016.
Læs alt om Office 2019/Office 365 og opgrader din Office version her.

Opret en opgave i Outlook

Opgave-delen af Outlook er lidt som en avanceret to-do liste, men med mange flere funktioner som gør dit arbejdsliv nemt.

Trin 1

Klik på opgave-symbolet i navigationslinjen nederst til venstre på skærmen.

Outlook opgavestyring fra navigationslinjen

Nu kan du se alle dine eksisterende (hvis du har nogen) opgaver 🙂

Outlook vis eksisterende opgaver

Trin 2

Tryk nu på ‘Ny opgave’ i menuen, under ‘Hjem’ fanen.

Outlook ny opgave

Trin 3

Indtast informationer om opgaven. For eksempel:

  • Opgavens navn
  • Hvornår du skal udføre opgaven
  • Yderligere detaljer, som hjælper dig når du skal i gang med opgaven
Outlook skriv detaljer til ny opgave

Når du er færdig med at indtaste informationer til opgaven, så tryk ‘Gem og luk’.

Og se at opgaven ligger klar til dig på listen 🙂

Outlook ny opgave er placeret i opgavelisten

Sådan ændrer du en opgave

Husk at ændre i dine Outlook opgaver hvis forholdende omkring dem ændrer sig.

Det går lynhurtigt, bare følg de to trin her ⚡

Trin 1

Sørg for at du er i ‘Opgave’ sektionen af Outlook.

Du tilgår sektionen fra navigationslinjen nederst til venstre på skærmen.

Outlook opgavestyring fra navigationslinjen

Trin 2

Dobbelt venstreklik på en opgave for at åbne den.

Outlook dobbeltklik på opgave

Trin 3

Indtast dine ændringer, og tryk ‘Gem og luk’.

Outlook ændre opgave og gem og luk

Uddeleger opgaver til kolleger

Arbejder du med et team?

Så kan du uddelegere opgaver via Outlook, så I alle har adgang til jeres opgaver ét sted fra.

Trin 1

Når du er ved at oprette eller tilpasse en opgave, så klik på knappen ‘Tildel opgave’.

Outlook tildel opgave

Trin 2

Indtast derefter hvem du vil tildele opgaven og klik på ‘Send’.

Outlook tildel opgave og send

Nu er opgaven sendt til modtageren og vil fremgå af hans eller hendes opgaveliste 🙂

Sådan lærer du mere

Excel guide konklusion

Du har nu lært at oprette opgaver, ændre opgaver og tildele opgaver.

Alt i alt giver det dig en stor fordel at bruge Outlooks opgavefunktion.

Det gør dig i stand til at huske alle detaljer til alle dine arbejdsopgaver – uden at få rynker i panden.

Udover det kan du bruge det til at uddelegere opgaver, med så lav risiko for fejl som overhovedet muligt.

Opret opgave fra email

Hvis din chef fx har skrevet en email til dig, med noget du skal gøre, kan du oprette en opgave i opgavepanelet direkte fra emailen.

Læs her hvordan du opretter en opgave fra en email.

2019-03-19T15:12:55+00:00Microsoft Outlook|