Linjeskift i Excel:
Sådan skifter du linje nemt og hurtigt

Linjeskift. Du kender dem fra når du skriver tekst i Word, i dine emails, sms’er osv. Et linjeskift kan gøre meget for hvor læsevenlig en tekst er.

Tag et kig på billedet nedenfor.

Dette billede viser hvordan en tekst ser ud uden linjeskift.

Det ser ikke super godt ud, vel?

NYHED: Jeg har netop udgivet et GRATIS Excel-kursus. Du lærer om formler, referencer, formatering og SUM-funktionen. Klik her og få adgang!

Så prøv at kig på dette billede.

Dette billede viser hvordan en tekst ser ud med linjeskift.

Det ser en del bedre ud, ikke?

Det er fordi at der er mellemrum mellem nogle af linjerne i teksten. Der er altså blevet brugt linjeskift.

Linjeskift i Excel

Excel benyttes primært til at opbevare tal og korte tekster. Sjældent tekst der indeholder mere end 1 sætning.

Derfor er der sjældent behov for at kunne skifte linje i den tekst der står i en celle.

Men nogle gange er behovet der, og løsningen består af 3 meget simple trin:

Trin 1

Dobbeltklik på den celle som indeholder din tekst. Derefter er markøren placeret et sted i teksten i cellen, som indikerer at du kan redigere i cellens indhold.

Dobbeltklik på cellen for at kunne redigere i indholdet.

Trin 2

Placer markøren der hvor du vil indsætte et linjeskift.

Marker der hvor linjeskiftet skal være.

Trin 3

Hold nu ‘Alt’-tasten nede mens du trykker på ‘Enter’.

Her har vi tastet ALT + ENTER for at indsætte linjeskiftet.

Og du kan straks se, at der bliver indsat en linje der hvor markøren var placeret i cellen.

Så nemt er det!

Nu kan du indsætte linjeskift i dine celler og på den måde få længere tekst til at være meget mere læsevenligt og overskueligt.

Hvis du har udfordringer med at få tilpasset teksten til en celle, så synes jeg du skal læse vores artikel om hvordan du ombryder tekst og fletter celler.

God fornøjelse!

2017-12-28T12:31:38+00:00Microsoft Excel|