Sådan indsætter du et linjeskift i en celle i Excel – nemt og hurtigt
Som udgangspunkt bliver tekster meget hurtigt forvirrende at se på, når de skrives i Excel.
Hvis du skriver tekster i celler, gør du læseren en stor tjeneste ved at opdele teksten i afsnit, ved at bruge linjeskift.
Det er utrolig nemt – læs blot her hvordan!
Du har forskellige “våben” i dit arsenal når du vil skrive tekster i Excel. De vigtigste er blandt andet at flette og ombryde celler.
Men efter det, skal du indsætte formatering og linjeskift.
Tag et kig på teksten herunder:
Tag nu et kig på denne tekst:
Hvilken tekst synes du er mest behagelig at læse?
Hvis du er ligesom mig, synes du at teksten på det nederste billede er lettest at læse.
Teksten fylder dog lidt mere – men mellemrummene mellem sætningerne/afsnittene gør den mere læsevenlig.
Et par klik på tastaturet!
Du indsætter selv et linkeskift ved først at placere markøren der hvor linjeskiftet skal være.
Brug nu genvejskombinationen Alt + Enter til at skubbe teksten efter markøren ned på næste linje.
Gør dette et par gange, og så har du et nyt afsnit!
Bruger du MAC?
SÅ brug genvejskombinationen: ⌃ + ⌥ + Enter
Pssst! Hvis du har Microsoft 365 kan du nu også bruge Alt + Enter til MAC.
Sådan!
Nu kan du indsætte linjeskift i dine celler, og dermed få dine tekster til at se meget bedre ud.
Det var ikke så svært, vel?
Arbejder du også i Word, så lær hvordan du indsætter linjeskift her!