Sådan indsætter du et linjeskift i en celle i Excel – nemt og hurtigt

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Som udgangspunkt bliver tekster meget hurtigt forvirrende at se på, når de skrives i Excel.

Hvis du skriver tekster i celler, gør du læseren en stor tjeneste ved at opdele teksten i afsnit, ved at bruge linjeskift.

Det er utrolig nemt – læs blot her hvordan!

*Denne artikel er skrevet i Excel 2019 til Windows, men gælder også for Excel 2010, 2013 og 2016.
Læs alt om Excel 2019/Office 365 og opgrader din Office version her.

Du har forskellige “våben” i dit arsenal når du vil skrive tekster i Excel. De vigtigste er blandt andet at flette og ombryde celler.

Men efter det, skal du indsætte formatering og linjeskift.

Tag et kig på teksten herunder:

Tekst i Excel uden linjeskift

Tag nu et kig på denne tekst:

Tekst i Excel med linjeskift

Hvilken tekst synes du er mest behagelig at læse?

Hvis du er ligesom mig, synes du at teksten på det nederste billede er lettest at læse.

Teksten fylder dog lidt mere – men mellemrummene mellem sætningerne/afsnittene gør den mere læsevenlig.

Et par klik på tastaturet!

Du indsætter selv et sideskift ved først at placere markøren der hvor sideskiftet skal være.

Placer markøring ved linjeskift Excel

Brug nu genvejskombinationen Alt + Enter til at skubbe teksten efter markøren ned på næste linje.

Gør dette et par gange, og så har du et nyt afsnit!

Tekst i Excel efter linjeskift eksempel

Bruger du MAC?

SÅ brug genvejskombinationen: ⌃ + ⌥ + Enter

Pssst! Hvis du har Office365 kan du nu også bruge Alt + Enter til MAC.

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Sådan!

Nu kan du indsætte linjeskift i dine celler, og dermed få dine tekster til at se meget bedre ud.

Det var ikke så svært, vel? 💪

2019-04-22T15:11:04+00:00Microsoft Excel|