Linjeskift i Word: Skift linje på den rigtige måde (2024)

Vidste du, at der er flere måder at skifte linje på i Word? 😲

Det kan virke helt fjollet, men det er faktisk rigtigt nok – og det er en kæmpe fordel af kende til alle måderne, så du kan få det sprødeste linjeskift i dine dokumenter.

Læs med og lær alt om linjeskift, så du kan få knivskarpe linjeskift i hele dokumentet fremover 🔥

Skift linje med ENTER

Linjeskift er essentielle for, at vores dokumenter er forståelige og letlæselige.

Hvis ikke vi bruger linjeskift, risikerer vi at ende med én stor blok af tekst – og tro mig, det er der ingen, der gider kæmpe sig igennem 😴

Linjeskift markerer som regel afslutningen på en meningsdannende enhed eller begyndelsen på et nyt afsnit.

Trin 1: Tryk ENTER

Den simpleste måde at lave linjeskift i Microsoft Word og den, du helt sikkert kender, er naturligvis ved at trykke ENTER på dit tastatur:

Eksempel på linjeskift og et nyt afsnit med ENTER

Når du trykker ENTER, skifter du dog ikke blot linje; du starter også et nyt afsnit.

Trin 2: Evt. formater afsnittet under gruppen “Afsnit”

Du kan formatere afsnittene ved at ændre afstanden mellem afsnit, tilføje indryk og lignende ved at klikke på “Indstillinger for linjeafstand” under “Afsnit”:

Tryk på "Indstillinger for linjeafstand" i dit dokument

Hvis du vil tvinge et linjeskift, men undgå at starte et helt nyt afsnit, kan du i stedet benytte kommandoen SHIFT + ENTER.

Dén ser vi lidt nøjere på herunder 👇

Skift linje med SHIFT + ENTER (og hvorfor!)

Kommandoen SHIFT + ENTER på dit tastatur bruges, hvis du vil tvinge et linjeskift i Word, men ikke ønsker at starte et nyt afsnit.

Det kommer til at se sådan her ud:

Eksempler på linjeskift i Word med ENTER og SHIFT + ENTER

Som den skarpe observatør vil se, vil du stadig få et linjeskift, når du trykker SHIFT + ENTER, men der vil ikke blive startet et nyt afsnit.

Det giver dig bedre muligheder for at formatere dine dokumenter, præcis som du vil have dem – smart, ikke? 🤓

“Hold linjer sammen”-funktion

Hvis du vil sikre dig, at bestemte linjer “holdes sammen” og således ikke skilles ad af et automatisk sideskift, kan du bruge “Hold linjer sammen”-indstillingen i dokumentet.

Normalt, når vi skriver i Word, vil der automatisk blive skiftet side, når vi kommer til bunden af siden ligesom herunder:

Eksempel på, hvordan teksten deles over flere linjer over flere sider i Word

Der kan være mange grunde til, at man vil undgå dette – for eksempel hvis afsnittets læsbarhed forstyrres af et sideskift midt i det hele.

Det gøres heldigvis nemt med “Hold linjer sammen”-funktionen. Det er en måde, hvorpå du kan markere det ønskede antal linjer og sørge for, at de er “flettet sammen” og ikke bliver skilt ad.

Trin 1: Marker afsnittet og vælg “Afsnit”

Marker først afsnittet eller teksten, du ikke vil have skilt af et linjeskift. Højreklik og vælg “Afsnit” i dropdown-menuen, der kommer op.

Tryk på gruppen "Afsnit"

Trin 2: Aktiver “Hold linjer sammen”

Gå til fanen “Linje- og sideskift” og sørg for at sætte flueben i “Hold linjer sammen”-boksen. Vælg “OK” for at bekræfte.

Under gruppen "Afsnit" vælg "Hold linjer sammen" i Word

Når du skifter linje midt i afsnittet nu, vil du opdage, at teksten justerer sig, så den ikke bliver delt midt over, hvis der sker et sideskift:

Teksten bliver nu holdt samlet, når denne indstilling er slået til i Word

Rimelig smart, ikke? 😎

Godt gået! Hvad så nu?

Sådan! Du har nu lært hele tre måder, du kan lege med linjeskift og formatering i Word.

Har du mod på at lære endnu mere, så du fremover kan få professionelle Word-dokumenter på ingen tid?

Så er mit gratis online Word kursus noget for dig!

På blot 30 minutter kan jeg lære dig, hvordan du laver sprøde Word-dokumenter, der vil imponere dine modtagere ✨

Andre ressourcer

Vil du have tips og tricks til flere af Microsoft Offices programmer? 🤓

Hop over på min blog, hvor jeg løbende udgiver indhold om bl.a. Word, PowerPoint, Excel, Outlook m.fl.

Du kan eksempelvis lære, hvordan du tæller tegn i Word, hvordan du komprimerer en PowerPoint præsentation, eller du kan få mine 10 mest brugbare genveje til Excel.

Uanset om du er begynder eller garvet ekspert i Office-pakken, er jeg sikker på, at du finder noget, du kan bruge 🧠