Anbefaling skabelon: Styrk din medarbejders karriere (Word)

Det er god ledelsespraksis at sørge for, at dine medarbejderes karrierer styrkes, også selvom de ikke er hos din virksomhed længere – f.eks. ved at skrive anbefalinger 📄

Det kan dog være svært at finde tid til udarbejdelse af anbefalinger, hvis du er leder for mange medarbejdere.

Derfor har jeg lavet en skabelon til en anbefaling, som du nemt kan tilpasse, næste gang en medarbejder beder dig om en anbefaling til et nyt job ✋

Download skabelon til anbefaling her

Download vores anbefaling skabelon som et Microsoft Word dokument via knappen herunder.

Anbefalingen indeholder de væsentligste punkter, du bør udfylde, når du som leder gør en medarbejder den tjeneste at anbefale dem til en ny arbejdsgiver.

Kopier teksten herfra i stedet

[Medarbejderens navn] [Adresse]                                                                                                                [By] den [dags dato] Anbefaling

[Medarbejder] har været ansat som [stilling] hos [virksomhed] i perioden [dato] til og med den [dato].

Arbejdsopgaverne har primært været inden for [område] og har bestået af [beskriv arbejdsopgaver]. Alle opgaver er blevet løst til vores fulde tilfredsstillelse.

Arbejdsopgaverne har krævet en stor del selvstændighed og gåpåmod, som [medarbejder] i den grad har udvist. [Medarbejder] formår at arbejde selvstændigt og bevare overblikket, selv når der er travlt [indsæt evt. eksempel]. Derudover formår [hun/han/de] altid at komme med konstruktive løsninger på påtrængende problemer og bidrager altid med nye idéer [indsæt evt. eksempel].

Som kollega er [medarbejder] [indsæt adjektiver, der kan beskrive medarbejderens personlighed]. [Medarbejder] har været vellidt blandt kollegaer, er altid klar på at give en hjælpende hånd og arbejder altid med et smil på læben.

Jeg giver derfor [medarbejder] mine varmeste anbefalinger og er overbevist om, at [han/hun/de] vil yde en fantastisk indsats, uanset hvilken fremtidig stilling [han/hun/de] besidder.

Skulle I have yderligere spørgsmål til [medarbejders] profil, er I velkomne til at rette henvendelse til mig på [telefon eller mail].

Med venlig hilsen

[Dit navn] [Stilling] [firmanavn]

[SIGNATUR]

Tips til en god anbefaling

Den gode anbefaling skriver ikke blot, at du vil anbefale vedkommende – den viser igennem levende eksempler, hvorfor du anbefaler netop denne medarbejder ✨

Nedenfor finder du fire tips til at skrive en god anbefaling, som din medarbejder vil være taknemmelig for, og som en kommende arbejdsgiver bliver klogere af at læse.

Tip 1: Tilpas anbefalingen til den pågældende medarbejder

Idéen med en anbefaling er, at en eventuelt kommende arbejdsgiver skal lære noget nyt om medarbejderen, som de ikke kan læse ud af ansøgningen 💡

Selvom vores skabelon er et godt udgangspunkt, er det derfor altid vigtigt, at du gør anbefalingen personlig og tilpasser den til den pågældende medarbejder.

Følgende spørgsmål kan sætte tankerne i gang og få fingrene til at glide nemmere over tasterne:

  • Hvornår har medarbejderen gjort noget ekstra eller overgået dine forventninger?
  • Hvornår har medarbejderen udvist en høj grad af enten selvstændighed eller evner til at samarbejde?
  • Hvornår har medarbejderen spillet en central rolle i at løse et presserende problem i virksomheden? Hvordan gjorde de?
  • Hvornår har medarbejderen overkommet en vanskelig situation – og hvordan gjorde de det?
  • Hvem er medarbejderen som professionel/fagperson – hvilke færdigheder besidder de?
  • Hvem er de som kollega og som menneske – hvilke kvaliteter besidder de?

En god anbefaling behøver ikke nødvendigvis svare på alle ovenstående spørgsmål, men de kan tjene som inspiration til, hvad du kan skrive i din anbefaling.

Tip 2: Vær ærlig

En god anbefaling er først og fremmest ærlig – lad derfor være med at skrive noget, du ikke kan stå inde for, for som anbefaler står du til ansvar for det, du skriver.

Det nytter ikke noget at smøre for tykt på med, hvor fantastisk medarbejderen er, hvis ikke det passer 🤥

Samtidig hjælper det sandsynligvis ikke medarbejderens fremtidige karrieremuligheder, at du fortæller om dengang, de fik hele jeres it-system til at brænde sammen.

Fremhæv medarbejderens styrker og særlige kvaliteter på en ærlig og troværdig måde.

Tip 3: Vær konkret og kom med eksempler

Du behøver ikke liste alle opgaver, medarbejderen har løst, eller alle resultater, de har opnået – det gider ingen alligevel læse 🥱

Men præcis ligesom med alt andet er det vigtigt, at du underbygger dine påstande med belæg.

Hvis du skriver, at medarbejderen er en holdspiller, så nævn også dengang, hvor Marie kæmpede med stress, og medarbejderen trådte til og tilbød at hjælpe med at få projektet i hus 💪

Hvis du skriver, at medarbejderen arbejder selvstændigt, så beskriv, hvilke arbejdsopgaver der er tale om, og hvorfor de kræver en særlig grad af selvstændighed.

Tip 4: Lav en opsamlende vurdering

En anbefaling skal både indeholde fakta om medarbejderens ansættelse, men den skal netop også, ja, anbefale! 🤭

I det sidste afsnit af anbefalingen bør du lave en opsamlende vurdering, der beskriver, hvorfor du anbefaler netop denne medarbejder.

Er det på grund af deres hårdtarbejdende natur, deres kreative sind eller tekniske snilde? 💡

Få flettet det ind i det konkluderende afsnit, så det står klart og tydeligt for den kommende arbejdsgiver, hvorfor de skal ansætte netop denne medarbejder.

Sådan! Hvad så nu?

Wupti! Nu har du skrevet en anbefaling, som forhåbentlig vil hjælpe din tidligere medarbejdere videre i jobsøgningen 🤗

Som leder er der mange dokumenter, der skal skrives. Hvis du vil blive lynhurtig til at udarbejde flotte, professionelle dokumenter i Microsoft Word, kan du tilmelde dig mit gratis Word kursus lige her.

På blot 30 minutter lærer du tips og tricks til at arbejde i Word, så du i fremtiden sparer tid på opsætning og kan fokusere på det vigtige: nemlig at lede! 💪

Andre ressourcer

Vil du lære, hvordan du laver en tidslinje i Excel, får en lækker PowerPoint-præsentation, eller hvordan du opretter din helt egen skabelon i Word? 💡

Hop over på min blog, hvor jeg jævnligt udgiver gratis indhold med guides, tips og skabeloner til alt fra Microsoft Word til PowerPoint, Excel, Outlook og mange flere.

Det er helt gratis, uforpligtende, og der er både indhold for dig, der er helt ny til Microsoft Office-produkter, og dig, der har arbejder med Microsoft Office professionelt i mange år.