Opret en skabelon i Word – nemt og hurtigt (2024 Guide)

Hvis du har et dokument som du bruger igen og igen er det en god idé at gemme det som skabelon i Word.

Selvom der er mange indbyggede skabeloner i Word, kan det ofte være en fordel at oprette dine egne skabeloner der passer til lige netop dit formål.

Det kan f. eks. være en faktura du skal sende til kunder hver gang der foretages et køb. Det er ikke noget man behøver genfinde tallerkenen for hver gang, og i sådanne tilfælde er personlige skabeloner et nyttigt værktøj.

Gem dit dokument som Word skabelon

Det er så nemt at gemme et dokument som en Word skabelon, at du ikke engang behøver at holde tungen lige i munden! 😋

Vi gennemgår de simple trin her.

Trin 1

Åbn det dokument du vil omdanne til din egen skabelon og klik på Filer.

Gå til Filer

Trin 2

Klik nu på Gem en kopi.

Tryk på Gem en kopi

Hvis dokumentet du skaber skabelonen ud fra ikke allerede er gemt, kan du i stedet klikke på Gem som.

Trin 3

Klik på feltet hvor filtypen er angivet for at se forskellige dokumenttyper.

Klik på dokumenttypen

Trin 4

Klik nu på Word-skabelon i viste liste.

I listen med forskellige dokumenttyper vælges Word-skabelon

Trin 5

De ekstra opmærksomme vil måske lægge mærke til, at Word automatisk ændrer mappen der gemmes i til Brugerdefinerede Office-skabeloner 📂

Vælg skabelonens navn og tryk på Gem.

Klik på Gem

Missionen er fuldført; dit dokument er nu gemt som en Word skabelon! 🥳

Åben og brug din Word skabelon

Lad os nu se på, hvordan du rent faktisk kan bruge din netop gemte Word skabelon igen og igen.

Trin 1

Hvis Word allerede er åben på din computer skal du gå til Filer.

Har du ikke allerede har et Word dokument åbent skal du blot åbne Word.

Trin 2

Du vil nu se nogle Word skabeloner du kan vælge, f.eks. Tomt dokument, men ikke din egen skabelon.

Klik på Flere skabeloner ➡️

Klik på Flere skabeloner

Trin 3

Vælg nu Personlig

Klik på Personlig

Trin 4

Du kan nu se din gemte Word skabelon. Tryk på den.

Tryk på skabelonen for at åbne den

Voila! Skabelonen åbnes som et nyt dokument du kan redigere i 📝

Skabelon åbnes som nyt dokument du kan redigere

Når du gemmer det redigerede dokument bliver det som udgangspunkt gemt som almindeligt Word-dokument og ikke som en skabelon. Så du behøver ikke bekymre dig om, at skabelonen overskrives.

Fastgør skabelon til liste

Det kan faktisk blive endnu simplere at åbne dine yndlingsskabeloner i Word.

Hvis du har nogle Word skabeloner du bruger meget, kan du efter du har trykket på Personlig trykke på knappen med en tegnestift i venstre hjørne nedenfor skabelonen.

Tryk på tegnestifts-knappen for at fastgøre skabelon til liste

Din Word skabelon vil nu blive fastgjort til listen med skabeloner i Word som du ser når du vil åbne et nyt dokument!

find din skabelon i word

Du kan blot trykke på den i listen hver gang du vil bruge skabelonen.

Så kan det vist næsten ikke blive nemmere!

Godt gået! Hvad så nu?

Klap dig selv på skulderen! 💪

Nu har nu fået et indblik i, hvor dejligt nemt der er at lave og bruge skabeloner i Word, så du ikke behøver at gå tilbage til tidligere versioner af et dokument eller lave nye dokumenter fra bunden hver gang eller .

Du er nu ekspert i hvordan du nemt kan oprette dine egne nye skabeloner i Word og hvordan du kan vælge dine skabeloner når du åbner Word.

Men hvorfor stoppe her? Der er ingen grund til at stoppe mens legen er god. På kun 30 minutter kan du forbedre dine Word-kompentencer endnu mere som i det lange løb vil spare dig meget tid.

Gå til vores gratis online Word-kursus her og lær mere om bl.a. typografier, SmartArt og effektiv navigation!

Andre ressourcer

Når man først får øjnene op for de mange smarte ting i Word er det svært at stoppe igen. Word er super brugervenlig og du kan nemt lave mange ting.

Hvorfor ikke se nærmere på hvordan du nemt laver en folder/brochure i Word her?

Det er også ligetil at lave et flot flowchart i Word. Se de enkle trin her.