Sådan opretter du fortløbende numre i Excel (2 metoder)

Tit og ofte har du brug for at kunne nummerere varer, fakturaer, ordrer eller andre data i Excel.

Hver række skal have et unikt nummer, som skal stige række for række, dvs fx 101, 102, 103, 104 osv.

Dette kaldes fortløbende numre, og her er 2 metoder at gøre det på i Excel.

Metode 1: Fortløbende numre med autoudfyld

Indtast 2 tal i kolonnen hvor du vil have fortløbende numre.

I eksemplet her vil jeg have det første nummer til at være 101, og så skal det stige med +1 for hver række.

Jeg indtaster derfor 101 i celle A2 og 102 i celle A3.

Marker nu celle A3 og hold musen over det nederste højre hjørne af cellen.

Hold venstre musetast nede over den grønne firkant og træk ned til de resterende celler.

Så forstår Excel automatisk at du vil forøge tallet med 1 for hver række:

Smart, ikke?

Metode 2: Fortløbende numre med formel

En anden måde at gøre det på er ved hjælp af en simpel formel.

Indtast 101 i celle A2 og skriv denne formel i celle A3:

Kopier

Kopier nu denne formel ned til de resterende celler, ved at holde venstre musetast nede over den grønne firkant i nederste højre hjørne af celle A3 og trække nedad.

Vupti👌

Hvad kan fortløbende numre bruges til?

Fortløbende numre kan være meget nyttige til dataanalyse i Excel.

For eksempel kan de hjælpe dig med at identificere mønstre og tendenser i dine data ved at gøre det lettere at sortere og filtrere dine data.

Desuden kan fortløbende numre også bruges til at oprette unikke identifikatorer for dine data.

Dette kan være nyttigt, hvis du har brug for at spore individuelle poster, såsom kunder, produkter eller transaktioner, i en stor database.

Konklusion

Nu har du lært at lave fortløbende numre i Excel på 2 forskellige måder:

Det var nemt nok, ikke? 🙂

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Proximo anbefaler