Tag backup af dine emails i Outlook – nemt og hurtigt
Vi får i dag meget vigtig information over email. Derfor er vi ekstra sårbare overfor hacking, men også bare uheld og nedbrud.
Om du har 10 år gamle mails i din postkasse eller kun relativt nye mails, er det ærgerligt at miste dem.
Jeg viser dig nu, hvordan du kan undgå at stå i den situation nemt og hurtigt.
Du vil i denne artikel lære at du kan lave backup af dine emails i Outlook.
Det lærer du:
Hvis du har Exchange eller IMAP-konto, vil servere automatisk arkivere dine mails.
Hvis du har en Exchange-konto, f.eks. på arbejdet, kan du kontakte din administrator og få adgang til dine arkiverede mails, hvis uheldet skulle være ude.
Du kan nemt og hurtigt sikkerhedskopiere dine mailmapper lokalt.
Dette kan du gøre ved at autoarkivere eller eksportere til en .pst-fil.
Eksportér dine mails til en .pst-fil
Du kan manuelt tage backup af dine mails ved at eksportere dem til en .pst-fil, som du så senere kan importere.
Dette gør du i 6 trin:
1: Vælg ‘Filer’ og gå efterfølgende til ‘Åbn og eksportér’ og vælg ‘Importér/eksportér’:
2: I dialogvinduet som dukker op, vælger du ‘Eksportér til en fil’ og vælger ‘Næste’:
3: Vælg ‘Outlook-datafil (.pst)’ og klik herefter på ‘Næste’:
4: Du får nu mulighed for at vælge den email-mappe, som du ønsker at tage backup af. Når du har gjort det, klikker du på ‘Næste’.
5: Vælg hvor sikkerhedskopieringen skal gemmes og hvad den skal hedde – Herefter trykker du på ‘Udfør’.
6: Og du har nu taget backup af din mail.
Du kan angive og bekræfte en adgangskode, hvis du vil sikre dig at ingen kan tilgå dine emails. Og ellers så er du færdig.
Autoarkivér dine mails
Autoarkivér er egentlig først og fremmest en måde at holde orden i din postkasse på.
Her flyttes gamle mails, som du vil beholde, automatisk til et arkiv efter det tidsinterval, som du vælger.
Du vil således have mulighed for også at få backup af din postkasse automatisk – fordi arkivfilen også her bliver gemt som en Outlook-datafil (.pst).
Første gang Autoarkivér kører, oprettes arkivfilen automatisk i: C:\Brugere\DitBrugernavn\Dokumenter\Outlook-filer\arkiv.pst.
Altså får du også her en lokal sikkerhedskopiering.
Hvis din mail er tilsluttet en Exchange-server, har du muligvis ikke adgang til funktionerne ‘Arkivér’ og ‘Autoarkiver’.
Det kan også være, at din virksomhed har en anden politik for mailopbevaring, som tilsidesætter ‘Autoarkiver’. Spørg din systemadministrator.
Du kan aktivere ‘Autoarkiver’ gennem fire trin:
1: Gå til ‘Filer’ og klik på ‘Indstillinger’ og herefter ‘Avanceret’.
2: Klik her på ‘Indstillinger for autoarkivering’, under ‘Autoarkiver’:
3: Afkryds ‘Udfør autoarkivering hver’ og angiv hvor mange dage du ønsker der skal gå imellem hver arkivering:
Her kan du også vælge andre relevante indstillinger, såsom hvis du ønsker at gamle elementer skal slettes, i stedet for at arkiveres.