De 11 bedste genvejstaster i Word

Skrevet af Kasper Langmann, Microsoft Office Specialist.

Skriver du meget i Word, ender du hurtigt med at bruge en del tid på at klikke rundt efter de forskellige funktioner.

Det er tidskrævende og kan let forstyrre dit arbejde.

Herunder får du mine bud for de 11 bedste genvejstaster, som vil gøre dit arbejde i Word smartere og hurtigere .

1,2 & 3: Kopier, klip og sæt ind

Dette er nok de mest essentielle genvejstaster, som du også vil finde nyttige udenfor Word:

udklipsholder

1: CTRL+C: Du kopierer det, som du har markeret. Den markerede tekst forbliver på sin oprindelige plads.

2; CTRL+X: Du ’klipper’ det, som du har markeret. Den markerede tekst forsvinder på sin oprindelige plads.

3: CTRL+V: Du indsætter det du har kopieret eller klippet, hvor du er i dokumentet.

4 & 5: Fortryd og fortryd, at du fortrød

Når du sidder og skriver noget i Word, kan du komme til at fortryde det, som du lige har rettet; formuleringer, sætninger eller noget du fik slettet.

Her redder disse to genvejstaster dig:

4: CTRL+Z – fortryd

5: CTRL+Y – gentag fortryd

Du har eksempelvis netop skrevet denne tekst:

Eksempel til brugen af fortryd

Fortryder du, at du slettede en sætning eller fik rettet helt forkert i noget andet?

Så trykker du blot CTRL+Z

Så annulleres dine seneste handlinger, alt efter hvor mange gange du trykker:

Eksempel på fortryd

Nu har du trykket fortryd så du både har slettet og fået din gamle tekst frem igen.

Nu indser du, at det slet ikke var så tosset, det du havde lavet. Du fortryder således at du trykkede CTRL+Z.

Du kan her gå et skridt frem igen og genskabe det, som du lige har slettet.

Dette gør du ved at trykke CTRL+Y.

Så gentages dine seneste handlinger, alt efter hvor mange gange du trykker:

Eksempel på gentag

Du kan altså se CTRL+Z som at gå et skridt bagud i forhold til det, du lige har lavet – og CTRL+Y som at gå et skridt fremad igen.

Support til Power BI Pro

Du har allerede sparet masser af arbejdstid!

Disse første 5 funktioner vil, hvis du ikke allerede kender og bruger dem, effektivisere dit arbejde markant og samtidigt hurtigt spare dig for utallige forstyrrende klik med musen, mens du skriver.

6: Indsæt sideskift

Du har skrevet det, som skal være slutningen på et afsnit og vil gerne starte på evt. et nyt kapitel. Du har derfor brug for at få en ny side frem .

Med denne genvejstast slipper du for at klikke rundt i menuen i jagten på en knap eller at sidde manuelt og lave flere linjer.

Ønsker du nemt og hurtigt at skifte side, så tryk:

CTRL+Enter

Eksempel på sideskift

7: Kvik dit sprog op med synonymer – hurtigt!

Mangler du et bedre ord for hvad du ønsker at beskrive eller bruger du ofte de samme ord?

I Word kan du få inspiration til et anderledes ordvalg ved at slå op i den inkorporerede synonymordbog.

Marker det ord, du gerne vil have synonymer til, og tryk:

 shift+F7.

I højre side af dokumentet dukker nu forslag til nye ord op:

Eksempel på synonym-opslag

8 & 9: Find det, du leder efter og søg-og-erstat

Skriver du længere tekster på mange sider, kan man nemt miste overblikket og have svært ved at finde præcis den passage man leder efter.

Heldigvis har Word en funktion så du let kan søge efter specifikke ord i dit dokument.

8: Du søger ved at trykke: CTRL + B

Hvorefter du indtaster det ord du vil finde.

Eksempel på søgning

Ved du med det samme, at du vil erstatte ordet med et andet, så kan du:

9: åbne søg-og-erstat-funktionen ved at trykke CTRL+H

Her kan du erstatte ordene enkeltvis eller erstatte alle.

Eksempel på Søg-og-erstat

10: Formatér teksten – fed, kursiv eller understreget

Jeg har slået dette sammen til en genvej og er den sidste på listen, men stadigvæk en ret nyttig en af slagsen.

Når du enten har markeret et ord, eller står hvor det formaterede skal starte, kan du formatere ordet/sætningen så det skiller sig ud:

CTRL+F: Fed skrift

CTRL+K: Kursiv skrift

CTRL+U: Understreget tekst

 

Har du ikke markeret men blot startet formateringen inden du skriver, så lav samme genvejstast for at afslutte formateringen.

11: Markér

For netop at gøre arbejdet for dig lettere og spare museklik så er det vigtigt at vide hvordan man markerer et ord – uden mus.

På den måde kan du markere det ord eller sætning som du ønsker at foretage en handling med.

Du trykker blot på SHIFT+ piletasterne i ønsket retning.

Eksempel på brugen af markér

Sådan!

Du har nu lært 11 gode og basale genveje i Word, som vil ændre dit arbejde og hastighed i programmet markant.

Arbejder du i Excel? Så se mine favorit genvejstaster i Excel her!