Opret og print etiketter i Word – trin for trin (2024)

Microsoft Word gør det muligt at oprette etiketter til et hav af forskellige formål.

Så hvis du skal bruge en etiket til et brev, dokument, produkt, eller noget helt andet, så læs med i denne guide 👁️‍🗨️

Lav etiketter i Word

Med Microsoft Word kan man oprette etiketter på mange forskellige måder, afhængigt af formålet 🔖

Det kunne eventuelt være at man sender post dagligt, og gerne vil slippe for selv at skulle skrive adresse og returadresse på brevet/pakken.

Vi gennemgår herunder hvordan man opretter adresseetiketter i Word, så du hurtigt bliver ekspert 💎

1. Åben Word og vælg Etiketter under fanen Forsendelser.

Vælg Etiketter under fanen Forsendelser.

2. I vinduet “Konvolutter og etiketter” indtaster vi her adressen, og åbner indstillingerne.

Indsæt tekst og vælg indstillinger for etiketterne.

3. Vælg indstillinger for layout

For et standard layout på A4 papir kan nedenstående indstillinger benyttes.

30 etiketter på en A4 side.

Dette giver følgende layout ✂️

Standard layout for etiket skabelon med gitterlinjer.

Hvis du derimod har etiketark til din printer, bør du specificere leverandøren og produktnummeret.

Dette sikrer at de udprintede etiketter passer på arket 📏

Vælg først etiketleverandøren, og derefter produktnummeret.

Etiketoplysninger vælges afhængigt af etiketark.

Produktnummeret findes typisk på indpakningen.

Eksempel på produktnummer.

Print Word etiketter

Når de ønskede indstillinger er valgt, kan man udskrive etiketterne.

Vi vil dog anbefale først at vælge “Nyt dokument”, da dette giver mulighed for at se etiketterne inden de sendes til printeren 🖨️

Vælg nyt dokument eller udskriv.

Etiketterne vises nu i et nyt Word dokument. Dette giver desuden mulighed for at gemme dokumentet til senere brug 🗂️

Lav etiketter med data fra Excel (Brevfletning)

Som en alternativ metode, kan man vælge at importere data til sine skabeloner fra et Excel ark.

Denne metode gør det nemmere, hvis de udprintede etiketter skal indeholde forskellige adresser 🔍

Til denne metode vælges “Start brevfletning”, og derefter “Etiketter.

Ligesom tidligere, vil vi herefter få vist vinduet for etiketindstillinger.

Etiketoplysninger vælges afhængigt af den ønskede skabelon og gitterlinjer.

Når de ønskede indstillinger er valgt, kan vi importere den eksisterende liste som vist herunder.

Vælg en eksisterende liste af adresser, eller andet tekst.

En Excel liste med adresser kan eksempelvis se sådan ud:

Tilfældige adresser og navne.

Når du har valgt den ønskede Excel fil vises dette vindue.

Vær opmærksom på at specificere om kolonneoverskrifter indgår i filen.

Derefter vælger du “Indsæt fletfelt” øverst, for hvert felt der skal indgå i skabelonen.

I dette tilfælde vælger vi alle felterne, et ad gangen.

Vær opmærksom på at indsætte mellemrum og linjeskift (shift+enter) efter behov.

Layout for adresserne indsættes i skabelonerne.

Vi kan nu kopiere det første felt, og gentage det i de resterende.

Vær opmærksom på at du ikke sletter «Næste post», da dette indikerer at der hentes data fra den næste linje i Excel arket.

Eksempel på skabelonerne til adresselabels.

Herefter vælges “Vis resultater” for at se hvordan de endelige labels vises.

Sådan vises teksten for de endelige labels.

Herefter kan Word dokumentet gemmes eller printes efter behov.

Godt gået! Hvad så nu?

Godt arbejde! Du har nu lært hvordan man benytter Microsoft Word til at oprette og udskrive etiketter 🎉🎉🎉

Word er faktisk meget mere end bare en teksteditor.

Der findes mange avancerede funktioner i Word, som de fleste slet ikke kender til.

Kunne du tænke dig at lære om typografier, SmartArt, navigation og meget mere? Så kan du læse mere om vores gratis Office-kurser her.

Andre ressourcer

Vil du lære mere om, hvad man kan i Word? Så kan du læse vores trin for trin guide til at oprette en indholdsfortegnelse i Word.

Eller måske vil du lære alt om visningssprog og skrivesprog i Word? 📖