Sådan opretter du spalter i Word

spalter i word

Ønsker du at opsætte dit dokument med spalter, er dette noget som du nemt og hurtigt kan gøre.

Jeg vil nu vise dig hvordan du opretter spalter i dit dokument – herunder også hvordan du kun får spalter i en del af dit dokument.

Indsæt spalter i dit Word dokument

Du kan let indsætte spalter i dit Word dokument – det eneste du skal gøre, er at trykke på knappen ‘Spalter’ under fanen Layout:

Knappen 'Spalter' i Word

Indsæt spalter i hele Word dokumentet

Uanset om du allerede har skrevet din tekst eller skal til at starte i dit dokument, vil Word indsætte det antal af spalter, som du vælger.

Eksempel på spalter i Word

Indsæt spalter i en del af Word dokumentet

Ønsker du kun spalter i en del af dit Word dokument markerer du blot det, som du ønsker skal opsættes som spalter.

Eksempel på spalter i del af Word dokument

Herefter gør du det samme som ved at indsætte spalter i hele dit dokument: Du klikker på knappen ‘Spalter’ under fanen Layout.

– Og så indsættes spalterne i den markerede tekst:

Eksempel på spalter i del af Word dokument

Fjern spalter i dit Word dokument

Lige så let som det var at indsætte spalter, lige så let er det at ophæve dem i dit dokument.

Du ophæver spalter/kolonner ved tilsvarende at klikke på ‘Spalter’ under ‘Layout’. Her vælger du “En” på listen over antal spalter:

Fjern spalter i Word dokument

Justér spalter i dit Word dokument

Alt efter præference og omfang af dine rettelser, kan du justere spaltebredden på to måder.

1: Her trækker du manuelt i bredden på spalten.

Det gør du ved at afkrydse ‘Lineal’ under fanen ‘Vis’.

Når linealerne er aktiverede, kan du trække i kanten af markeringen og hermed justere bredden:

Manuel justering af spalter i Word

2: Vælg ‘flere spalter’

Alternativt kan du vælge ‘Flere spalter’ under ‘Spalter’.

Knappen 'Spalter' i Word

Når du klikker her, får du et dialogvindue op, hvor du kan justere spalterne manuelt:

  • Du kan vælge antal af spalter.
  • Justere den enkelte spaltes bredde og afstand.
  • Tilføje en streg mellem spalterne.

Du kan også vælge om indstillingerne skal anvendes på ‘markerede sektioner’ eller ‘Hele dokumentet’.

Dialogvinduet 'Flere spalter'

Sådan!

Du kan nu slå dig løs i bedste journalistiske stil og tilføje, tilpasse samt fjerne spalter i dit Word dokument!

Vil du lære mere omkring layout i Word?

Der er mange muligheder i Word for at tilpasse og helt ændre dit dokuments udseende.

Spalter kan være en mulighed hvis du laver en folder eller brochure – lær at lave det her

Skal dit dokument have noget information på alle sider, såsom sidetal? Lær at indsætte sidehoved og sidefod her

Har du styr på typografierne og hvordan du får nye? Ellers kan også lære det her