Sådan fjerner du mellemrum i Excel på 3 måder – nemt og hurtigt
Er der for mange mellemrum i dine celler?
Så læs denne guide til at fjerne unødvendige blanke i tekst og tal.
Du lærer at fjerne nogle mellemrum (men lade de vigtige være tilbage).
Men du lærer også at fjerne ALLE mellemrum!
Derudover lærer jeg dig hvordan du gør det hele med værktøjet: Søg og Erstat (som er et af mine yndlingsværktøjer i Excel!).
Er du klar?
Så lad os komme i gang
Hvad vil du lære?
FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE:
Fjern mellemrum i tekst
Nogle gange sker det, at der er for mange mellemrum i dine tekster. Dette sker typisk når:
- Du arbejder med tekstfunktioner hvor du trækker tekst ud af celler
- Du har importeret celler med tekst fra et andet program
I tekst skal du typisk ikke fjerne alle mellemrum – der vil du nemlig gerne beholde 1 mellemrum mellem hvert ord.
Se for eksempel navnene her:
Som du kan se, er der alt for mange mellemrum i de 3 navne. Og der er faktisk også unødvendige mellemrum du ikke kan se med det blotte øje, fordi de er placeret efter navnet.
Hvorfor skal mellemrummene fjernes?
For det første, er for mange mellemrum irriterende at kigge på, og nogle gange direkte meningsforstyrrende.
Derudover, ødelægger disse mellemrum dit arbejde hvis du vil bearbejde teksterne med tekstfunktioner som VENSTRE, HØJRE, MIDT og FIND.
FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE redder dagen
For at fjerne disse unødvendige mellemrum, og kun efterlade 1 mellemrum imellem hvert ord, skal du bruge funktionen FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE.
Hvis du har Excel på engelsk, så oversættes funktionen til: TRIM
Du skriver funktionen sådan her (på dansk):
=FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE(reference til celle)
Det ser sådan ud i eksemplet:
Det eneste du skal gøre, er altså at skrive funktionens navn og så pege på den celle du vil fjerne mellemrum fra.
Nemt, ikke?
Fordi FJERN.UNØDVENDIGE.BLANKE efterlader 1 mellemrum mellem hvert ord, er den ikke god til at fjerne mellemrum mellem tal.
Der vil du nemlig typisk ikke skulle efterlade nogle mellemrum overhovedet.
UDSKIFT: Fjern ALLE mellemrum
Hvis du vil fjerne ALLE mellemrum i din celle, uanset om den indeholder tal eller tekst, så brug funktionen UDSKIFT.
Hvis du har den engelske version af Excel, så skal du bruge funktionen: SUBSTITUTE
Funktionen bruges til at udskifte tekst/tal med noget andet. For eksempel, at udskifte “ABC” med “DEF”.
Men her bruger vi den til at udskifte alle mellemrum med ingenting!
Den skrives sådan her:
=UDSKIFT(tekst; gammel_tekst; ny_tekst)
Og det er faktisk ganske ligetil
tekst = en reference til den tekst hvori du vil fjerne mellemrum
gammel_tekst = her skriver du ” ”
ny_tekst = her skriver du ingenting (men husk semikolonet forinden)
Det ser sådan her ud i praksis
Som du kan se fjernes ALLE mellemrum med UDSKIFT funktionen.
Søg og Erstat: Den fleksible metode
Kender du Søg og Erstat?
Det er et værktøj i Excel der søger efter noget og erstatter det med noget andet.
Dette smarte værktøj er fantastisk til at ændre i tekst og tal, super hurtigt!
Og det er derfor også mit yndlingsværktøj til at fjerne unødvendige mellemrum ❤️
Du bruger det sådan her…
Trin 1
Vælg de celler som du vil fjerne mellemrum fra.
Trin 2
Helt ude til højre på ‘Hjem’ fanen, klik på ‘Søg og vælg’ og derefter på ‘Erstat’.
Trin 3
I Søg og Erstat vinduet, søg efter alle mellemrum og erstat dem med ingenting ved at udfyld:
‘Søg efter’ = [indtast her et mellemrum]
‘Erstat med’ = ingenting
Psst… Du skal ikke skrive “ingenting” i ‘Erstat med’ feltet. Du skal simpelthen slet ikke udfylde det.
Klik derefter på ‘Erstat alle’.
Nu er alle mellemrummene fjernet
Eller rettere sagt: alle mellemrum i det markerede område er blevet erstattet med ingenting.
Kan du forstå hvorfor dette er min yndlingsmetode?
Fordi den kan bruges til SÅ mange andre ting ️
Er der et irriterende punktum efter hvert navn i en kolonne?
-> Søg efter det, og erstat det med ingenting.
Har dit hjemmeside-eksport efterladt HTML tags i cellerne?
-> Søg efter det, og erstat det med ingenting.
Er din svigermor irriterende?
-> Søg efter hende, og erstat hende med ingenting.
Sådan!
Nu har du lært at fjerne mellemrum i Excel, med 3 fede metoder:
- Funktionen FJERN.OVERFLØDIGE.BLANKE
- Funktionen UDSKIFT
- Og med mit yndlingsværktøj: Søg og Erstat ❤️
Godt gået!