Læg de rigtige tal sammen med SUM HVIS funktionen!
(på engelsk: SUM IF)

I dette indlæg gennemgår jeg hvordan du summerer data i celler på baggrund af et givent kriterie. Dennee er en af de mest anvendelige funktioner i Excel og kan bruges i stort set alle virksomheder.

(I indlægget bruger jeg den danske version af Excel, så hvis du har den engelske erstatter du alle steder der står SUM.HVIS med SUMIF)

Download Guiden som PDF

 

NYHED: Jeg har netop udgivet et GRATIS Excel-kursus. Det består af 3 videolektioner, hvor du lærer om HVIS, SUM.HVIS, Pivottabeller og LOPSLAG. Klik her og få adgang!

Forestil dig du har et datasæt med medarbejdere i en virksomhed.

Du vil i denne situation udregne hvor mange penge der årligt bliver brugt på løn til folk der har været i virksomheden i mindre end 4 år. En del af datasættet ses her: Datasæt til SUM.HVIS Vi vil nu have lønnen lagt sammen for alle dem der har været ansat i mindre end 4 år.

Vi indtaster formlen =SUM.HVIS(det område af celler der skal overholde kriteriet, altså mindre end 4 år; 2 Derefter indtaster vi kriteriet (mindre end 4) med anførselstegn rundt om. =SUM.HVIS(F3:F51;”<4” 3 Sidst markerer vi de celler der skal summeres hvis kriteriet er overholdt. 4 Og får formlen =SUM.HVIS(F3:F51;”<4”;D3:D51).

På engelsk vil den se således ud =SUMIF(F3:F51,”<4”,D3:D51).

Når vi trykker ENTER får vi den samlede årlige løn får medarbejdere der har været ansat i mindre end 4 år. 5 Nu har du lært hvordan man sammenlægger tal med et kriterie.

Vil du have guiden som PDF?

Så tryk på knappen herunder og få guiden som PDF – kvit og frit og klar til at blive gemt på computeren (eller printet ud).

Download Guiden som PDF

 

Vil du lære endnu mere?

Så prøv vores gratis, online Excel-kursus – “Introduktion til Excel” – med det samme. Du finder det lige herunder.

2017-12-28T13:20:02+00:00Microsoft Excel|