Sådan sammensætter du nemt tekst i Excel (3 metoder)
At sammensætte tekst (og tal) er en vigtig del af Excel, da Excel i høj grad kan bruges til at behandle data.
Der er forskellige metoder til at gøre dette, så lad os kigge på dem👀
Sammensætning af data
Der findes utallige metoder til at sammensætte data, men jeg har udvalgt de 2 bedste til dig herunder:
Metode 1: &-metoden
Den nemmeste måde at kombinere tekst på i Excel er ved at bruge &-tegnet.
Det er ganske simpelt, du laver simpelthen bare en formel og adskiller det du vil sammensætte med &.
Her vil jeg sammensætte fornavne og efternavne til fulde navne i kolonne C.
Derfor skriver jeg en reference til fornavnet, derefter &-tegnet for at fortælle Excel at vi vil sammensætte, og så en reference til efternavnet.
Og bum, så er den der! Eller hvad?…
&-tegnet sammensætter blot det der står på hver side. Så vi mangler et mellemrum mellem teksterne.
Vi prøver denne i stedet:
Hvor jeg sammensætter 3 ting: fornavnet, et mellemrum og efternavnet.
Smukt, ikke?
Metode 2: TEKST.KOMBINER-funktionen
En anden måde at sammensætte data (tekst/tal) i Excel er med en funktion.
Der er flere funktioner der gør dette, bl.a. SAMMENKÆDNING, SAMMENKÆDE, og TEKST.KOMBINER.
Jeg anbefaler TEKST.KOMBINER, da den giver den ultimative fleksibilitet – selvom den er lidt mere kompleks end &-metoden.
I samme eksempel som ovenfor, indtastes formlen:
Argumenterne er:
- Skilletegn: Hvad du vil have imellem teksten. Her er det et mellemrum mellem fornavne og efternavne.
- Ignorer_tomme: Skriv SAND her, hvis du vil have at skilletegnet skal undlades, hvis der fx mangler et efternavn. Dette er yderst relevant i større projekter hvor du skal sammensætte mange celler.
- Tekst1: Reference til fornavn
- Tekst2: Reference til efternavn
Smart, ikke? 👌
Fordelen med TEKST.KOMBINER er blandt andet, at du kan få den til at udelade ekstra skilletegn hvis der er huller i din data. Det kan du ikke med &-metoden.
Konklusion
Sammensætning af tekst i Excel er en nyttig færdighed, der kan spare dig for meget tid og arbejde.
Her fik du 3 metoder til det, og de dækker næsten alle de scenarier du vil komme ud for i virkeligheden 🙂