Sådan bruger du stavekontrol i Excel
(4 nemme trin)

Excel er ikke verdens bedste tekstredigeringsprogram, men alligevel opbevarer de fleste meget tekst i Excel.

Derfor er det også oplagt at få rettet irriterende stave- og slåfejl og på den måde at sikre en vis professionalisme i dine Excel-ark.

Lad os se på hvordan du gør det, trin for trin👀

Indholdsfortegnelse

Sådan bruger du stavekontrol i Excel

Trin 1: Gå til fanen “Gennemse” og klik på “Stavekontrol”.

Det åbner dialogboksen “Stavekontrol”.

Trin 2: Gennemgå stave og grammatikfejl.

Excel markerer automatisk det første ord den finder, som er stavet forkert.

Det kan ses under “Ikke i ordbog”.

Og kommer med forslag til hvad der er den rigtige udgave af ordet i “Forslag:”.

Trin 3: Klik på “Erstat” hvis du vil erstatte det forkerte ord med et af forslagene.

Hvis fejlen går igen mange gange, kan du klikke på “Erstat alle” for at erstatte alle de forkerte ord med et af forslagene.

Trin 4: Hvis du synes ordet alligevel er korrekt og ikke skal erstattes, så klik på “Ignorer her”.

Hvis du bruger ordet mange gange og ikke gider ignorere det igen og igen, så klik på “Ignorer alle”.

Tilføj ord til ordbogen

Er der nogle ord du tit bruger, som er irriterende at Excel melder fejl på hele tiden?

Så tilføj dem i Excels ordbog, så Excel læser det som et rigtigt ord.

  • Marker den celle der indeholder det “forkerte” ord (som du mener er rigtigt)
  • Åben stavekontrol dialogboksen (“Gennemse” -> “Stavekontrol”)
  • Klik på “Tilføj i ordbogen”

Og så får du ikke den fejl længere, på tværs af alle Excel-filer på din computer 👌

Opsummering

Sådan! Nu ved du hvordan du retter dine stave- og slåfejl i Excel. Det er smart, ikke? 🙂

Bemærk at Excel’s stavekontrol funktion kun kontrollerer tekst i celler.

Det kontrollerer ikke tekst i diagrammer, grafik, billeder eller andre objekter, der kan være i dit regneark.

Kasper Langmann, Partner i Proximo

Proximo anbefaler