Sådan folder du rækker sammen i Excel
(4 nemme trin)
At “folde rækker sammen” er at bruge Excels grupperingsfunktion.
Det gør dig i stand til midlertidigt at gemme data væk du ikke behøver at kigge på lige nu, så du får et bedre overskud over den data du rent faktisk vil kigge på.
Lad os kigge på hvordan du gør det👀
Gruppering af rækker
At folde rækker sammen i Excel er faktisk ret simpelt.
Det kræver kun et par klik med musen, og det kan gøre en stor forskel i, hvordan du arbejder med dine data.
Trin 1: Vælg de rækker, du vil folde sammen.
Trin 2: Gå til fanen “Data” og klik på “Gruppér” knappen.
Nu ser dit regneark sådan her ud:
Og du kan klikke på den nye “-” knap for at skjule rækkerne.
Trin 3: Når du vil have vist rækkerne igen, så klik på “+” knappen.
Trin 4: Hvis du markerer henover en eksisterende gruppe og klikker på “Gruppér” knappen kan du lave et ekstra niveau af gruppering, så du kan have flere grupper.
Det betyder at du kan styre dit regneark ret præcist med de her grupperinger (som også kaldes dispositioner).
Smart, ikke?
Konklusion
At folde rækker sammen i Excel er en kraftfuld teknik, der kan gøre det meget lettere at arbejde med store datasæt.
En anden måde at gøre det på, som kommer med sit eget sæt af fordele og ulemper, er via filtrering💡