Sådan fungerer annuitetsregning i Excel (4 nemme trin)
Annuitetsregning er en vigtig del af mange finansielle beregninger – og du kender det måske fra boliglån mv.
Det kan være en udfordring at forstå, hvordan det fungerer, men med Excel kan du nemt og hurtigt lave dine egne beregninger🧮
I denne guide vil jeg gennemgå, hvordan du kan bruge Excel til at lave annuitetsberegninger, trin for trin.
Hvad er annuitetsberegning?
Annuitetsregning er en metode til beregning af betalinger over tid.
Det er en form for finansiel matematik, der bruges til at beregne værdien af en serie af lige store betalinger over en bestemt periode.
Disse betalinger kan være enten indbetalinger eller udbetalinger.
Annuitetsregning bruges ofte i forbindelse med lån, investeringer og pensionsopsparing.
For eksempel kan det bruges til at beregne, hvor meget du skal betale hver måned på et lån, eller hvor meget du kan forvente at få udbetalt, når du går på pension.
Så hvis vi lige skal koge det ned ♨️
Annuitetsregning bruges til at udregne hvor stor en betaling skal være, for at den ikke skal ændre størrelse i hele lånets levetid.
Dette kaldes lånets ydelse.
I diagrammet herunder ses at størrelsen på hver betaling (y-akse) ikke ændrer sig i hele låneperioden, men hvad betalingen består af (rente og tilbagebetaling) ændrer sig over tid.
Brug af Excel til annuitetsregning
For at lave en annuitetsberegning i Excel, skal du bruge funktionen YDELSE. Denne funktion beregner den faste betaling for et lån eller en investering, baseret på en konstant rente og antallet af perioder.
Du skal bruge følgende oplysninger:
- Renten for hver periode (i procent)
- Antallet af perioder
- Den nuværende værdi af annuiteten (hovedstol)
Trin 1: Start funktionen YDELSE med formlen her:
Trin 2: Indtast derefter en reference til renten.
Trin 3: Og derefter en reference til antallet af perioder.
Trin 4: Og sidst indtast en reference til hovedstolen.
Og så får du det beløb der skal betales pr. år for, efter 8 år, at have tilbagebetalt hele lånet.
Konklusion
Annuitetsregning er en vigtig del af mange finansielle beregninger, og med Excel kan du nemt og hurtigt lave dine egne beregninger.
Så, hvis du skal genberegne dit realkreditlån behøver du ikke spørge banken næste gang 😉